Gå videre til innhold
Telia Norges svindelrapport 2023: norske mobilkunder særlig utsatt

Pressemelding -

Telia Norges svindelrapport 2023: norske mobilkunder særlig utsatt

Telia stoppet nesten 44 millioner svindelsamtaler fra å nå norske mobilkunder i fjor, og mer enn seks av ti svindelforsøk mot Skandinavia var rettet mot Norge. Telia advarer mot stadig mer profesjonelle svindlere, sosial manipulasjon og kunstig intelligens.

Telias ferske oversikt viser at svindlerne var spesielt aktive i årets tre siste måneder:

– Vi så en tredoblet økning av svindelsamtaler på slutten av året, og dette kan i stor grad ses i sammenheng med shoppinghøytider som Black Week og julehandelen, sier Øivind Kristiansen, svindelekspert i Telia Norge.

I løpet av oktober, november og desember stoppet Telia over 18 millioner svindelforsøk rettet mot norske kunder, mot nesten seks millioner kvartalet før.

– Svindlerne vet at mange handler på nett i denne perioden, samtidig som vi er stresset og kanskje har guarden litt mer nede enn vi pleier. Det mulighetsrommet utnytter svindlerne, sier Kristiansen.

Norge på topp i Skandinavia

Totalt blokkerte Telia 43,7 millioner svindelsamtaler mot Norge i 2023, som er en nedgang sammenlignet med 2022, da selskapet stoppet 76,6 millioner svindelsamtaler fra å nå norske mobilkunder. Nedgangen skyldes blant annet Telias egne filtre og felles tiltak fra bransjen og myndighetene. Tross nedgangen ber Telia folk være på vakt:

– Vi gjør det vi kan for å begrense mulighetene for at svindlere kan nå kundene våre via tjenester vi leverer, og vi samarbeider også med myndighetene og andre aktører i bransjen. Dessverre er det likevel slik at selv om vi er tett på og utvikler metoder og filtre som stopper majoriteten av svindelsamtaler, er det høye mørketall, og mange samtaler slipper gjennom. Kombinert med at svindlerne er utspekulerte og kreative er det lett å bli et bytte, og derfor er det viktig å være årvåken, sier Kristiansen.

Han minner om at det ikke er farlig å svare på samtaler eller SMS som viser seg å være svindel, men at det er informasjon du deler med svindleren eller det svindlerne klarer å manipulere deg til å gjøre som kan føre til at du blir lurt for penger.

Sammenlignet med andre skandinaviske land er Norge på toppen av ønskelisten for svindlere, og avstanden til nummer to på listen er stor: 62 prosent av alle blokkerte samtaler til Skandinavia gikk til Norge, mens 19 prosent gikk til Sverige, 14 til Finland og kun tre prosent til Danmark.

– Det er vanskelig å si akkurat hva som gjør at forskjellene er så store internt i Skandinavia, men god økonomi i befolkningen og en høy grad av tillit til våre medmennesker kan nok være en del av forklaringen til at svindlerne prøver seg i så stor grad mot Norge, sier Kristiansen.

Profesjonalisering av svindel og kunstig intelligens

Gjennom 2023 har Telia sett en enda tydeligere profesjonalisering av svindel rettet mot mobilkunder, både via samtaler og SMS. Svindlerne benytter mer og mer intrikate metoder hvor sosial manipulasjon er i høysetet.

– Hvis vi skal titte i krystallkulen tror vi at vi vil se økt antall tilfeller av sosial manipulasjon og svindel hvor flere typer tjenester tas i bruk i ett og samme svindelangrep for å lure norske forbrukere, altså at man kontaktes via både SMS, anrop og epost. Forsøk på «account takeover» vil nok også øke, spår Kristiansen.
Account takeover innebærer hacking av brukerkonto slik at ukjente får tilgang til sensitiv informasjon og kan gjøre endringer på tjenester du abonnerer på. I verste fall kan de overta og kontrollere ditt mobilnummer.

– 2024 kan også bli året hvor deep fake, eller forfalskning av andres stemmer og bilde, tas mer massivt i bruk ved hjelp av kunstig intelligens mot norske mobilkunder, sier Kristiansen. – Med andre ord er det all grunn til å være på vakt også i det nye året.

Antall blokkerte samtaler fjerde kvartal 2023 (tredje kvartal 2023 i parentes):

Totalt 18 millioner samtaler (5,9 millioner), fordelt slik:

Wangiri 8,5 millioner (2,4 millioner)

Spoofing 9.6 millioner (3,5 millioner)

Topp 10 land det ringes fra – fjerde kvartal 2023 :

  1. Zambia 46 %
  2. Afghanistan 19 %
  3. USA 10 %
  4. Pakistan 10 %
  5. Tsjad 9 %
  6. Australia 2 %
  7. Sør-Afrika 1 %
  8. Singapore 1 %
  9. Angola 1 %
  10. Somalia 1 %

Telias råd for å unngå svindel:

  • Vær varsom med åpne nettverk og hva du deler når du er der
  • Ikke ring tilbake hvis du ser at et ukjent nummer fra utlandet har ringt deg
  • Ikke klikk på lenker du har mottatt fra ukjente nummer
  • Ikke last ned apper fra andre steder enn Google Play og App Store
  • Oppgi aldri BankID-koden din til noen, selv ikke politiet
  • Vær kritisk - husk at ingen profesjonelle aktører spør etter personlige opplysninger
  • Kontakt banken din via offisielle numre hvis du får en henvendelse du mistenker ikke er legitim
  • De fleste smarttelefonene kan sperre anrop fra plagsomme numre. Sjekk med din leverandør
  • Bruk et passordhvelv som både genererer kompliserte og lagrer passordene dine
  • Bruk alltid tofaktorautentisering der det er mulig
  • Benytt deg av en trygghetstjeneste som for eksempel Telia Trygg

Emner

Kategorier


--

Telia Norge er et ledende teknologiselskap som bygger samfunnskritisk infrastruktur og leverer innovative produkter og tjenester innen TV, internett og mobil.

Vi er Norges største utfordrer og våre om lag 2 300 dyktige medarbeidere jobber hver dag for å utfordre hvordan ting kan gjøres bedre for å forenkle hverdagen til bedrifter, for samfunnet og for menneskene som bor her.

Gjennom våre produkter og tjenester utgjør vi navet i det digitale økosystemet i Norge, og vi gir våre kunder tilgang til det som er viktig for dem, på deres vilkår, gjennom hele døgnet – året rundt.

Telia Norge er en del av Nordens største telekomselskap, Telia Company. Vi har merkevarene Telia, OneCall, MyCall og Phonero.

Vi er Telia. Norges største utfordrer.

Kontakter

Ellen C. Scheen

Ellen C. Scheen

Informasjonssjef +47 465 00 000

Relatert innhold

Vi er Telia – Norges største utfordrer

Telia Norge er et ledende teknologiselskap som bygger samfunnskritisk infrastruktur og leverer innovative produkter og tjenester innen TV, internett og mobil. Vi er Norges største utfordrer og våre om lag 2 300 dyktige medarbeidere jobber hver dag for å utfordre hvordan ting kan gjøres bedre for å forenkle hverdagen til bedrifter, for samfunnet og for menneskene som bor her. Gjennom våre produkter og tjenester utgjør vi navet i det digitale økosystemet i Norge, og vi gir våre kunder tilgang til det som er viktig for dem, på deres vilkår, gjennom hele døgnet – året rundt. Telia Norge er en del av Nordens største telekomselskap, Telia Company. Vi har merkevarene Telia, OneCall, Mycall og Phonero.

Telia Norge
Lørenfaret 1A
0585 OSLO
Norge