Gå videre til innhold
Telia Norges kvartalsvise svindelrapport: 5,9 millioner svindelforsøk stoppet i tredje kvartal

Pressemelding -

Telia Norges kvartalsvise svindelrapport: 5,9 millioner svindelforsøk stoppet i tredje kvartal

I løpet av juli, august og september har Telia stoppet nesten seks millioner svindelforsøk rettet mot norske mobilkunder. Antallet blokkerte spoofing-anrop har økt fra andre kvartal, mens det er en kraftig nedgang i blokkerte wangiri-anrop. Her er oversikten over hva Telia har stoppet.

– Vi ser en generell nedgang i svindelanrop fra tidligere i år, forteller Øivind Kristiansen, svindelekspert i Telia Norge. – Størst nedgang ser vi for Wangiri, der vi har blokkert 2,4 millioner anrop sammenlignet med over ni millioner andre kvartal. Spoofing ligger ganske likt, men med en liten økning.

Men svindelforsøk går i bølger, og selv om svindlerne har vært mindre aktive dette kvartalet rådes norske mobilkunder til å være på vakt. Telias filtre og løsninger for å forhindre svindel stopper et svært stort antall svindelforsøk, men det vil aldri være mulig å fange opp alt.

– Svindlerne leter hele tiden etter nye muligheter for å lure folk, og vi ber folk passe på og ikke være naive. Selv om vi lever i et tillitsbasert samfunn er det viktig å være litt mistenksom i blant, minner Kristiansen om. – En tommelfingerregel er at man ikke ringer tilbake til et ukjent nummer, særlig ikke hvis det er utenlandsk. Oppgi heller aldri personlig informasjon til noen som ber om det over telefonen.

Antall blokkerte samtaler tredje kvartal 2023 (andre kvartal 2023 i parentes):

Totalt 5,9 millioner samtaler (12,4 millioner), fordelt slik:

Wangiri 2,4 millioner (9,2 millioner)

Spoofing 3,5 millioner (3,2 millioner)

Topp 10 land det ringes fra – tredje kvartal 2023:

1. Pakistan 48 %

2. Afghanistan 18 %

3. USA 15 %

4. Syria 7 %

5. Singapore 3 %

6. Canada 2 %

7. Australia 2 %

8. Somalia 2 %

9. Tajikistan 1 %

10. Senegal 1 %

Fakta om svindelmetoder:

Spoofing

Spoofing innebærer at det originale, utenlandske telefonnummeret «viskes ut» og erstattes med et norsk nummer. Ofte vises et nummer som tilhører et kjent selskap eller en statlig aktør, og da øker sjansen for at mottaker besvarer anropet og gjør det personen i den andre enden ber om, nettopp fordi vedkommende ser ut til å ringe fra en aktør man har tillit til.

Wangiri

Wangiri er en svindelmetode der nordmenn ringes opp av utenlandske numre. Etter kun få ring legges det på, og svindlerne tjener gode penger på at vi ringer tilbake. Eldre er ekstra utsatt for denne type svindel, fordi de gjerne samvittighetsfullt ringer tilbake når de har et tapt anrop.

Telias råd for å unngå svindel:

  • Vær varsom med åpne nettverk og hva du deler når du er der
  • Ikke ring tilbake hvis du ser at et ukjent nummer fra utlandet har ringt deg
  • Ikke klikk på lenker du har mottatt fra ukjente nummer
  • Ikke last ned apper fra andre steder enn Google Play og App Store
  • Oppgi aldri BankID-passordet ditt til noen, selv ikke politiet
  • Vær kritisk - husk at ingen profesjonelle aktører spør etter personlige opplysninger
  • Bruk et passordhvelv som både genererer kompliserte og lagrer passordene dine
  • Bruk alltid tofaktorautentisering der det er mulig
  • Benytt deg av en trygghetstjeneste som for eksempel Telia Trygg

Emner

Kategorier


--

Telia Norge er et ledende teknologiselskap som bygger samfunnskritisk infrastruktur og leverer innovative produkter og tjenester innen TV, internett og mobil.

Vi er Norges største utfordrer og våre om lag 2 300 dyktige medarbeidere jobber hver dag for å utfordre hvordan ting kan gjøres bedre for å forenkle hverdagen til bedrifter, for samfunnet og for menneskene som bor her.

Gjennom våre produkter og tjenester utgjør vi navet i det digitale økosystemet i Norge, og vi gir våre kunder tilgang til det som er viktig for dem, på deres vilkår, gjennom hele døgnet – året rundt.

Telia Norge er en del av Nordens største telekomselskap, Telia Company. Vi har merkevarene Telia, OneCall, MyCall og Phonero.

Vi er Telia. Norges største utfordrer.

Kontakter

Ellen C. Scheen

Ellen C. Scheen

Informasjonssjef +47 465 00 000

Relatert innhold

Telia advarer mot ny svindelmetode

Telia advarer mot ny svindelmetode

En ny svindelbølge skyller nå over landet, og Telia ber publikum være årvåkne når de lar seg friste av morsomme og tilsynelatende uskyldige mobilspill. Resultatet av et par tastetrykk kan bli en regning på mange tusen kroner. En kunde ble svindlet for 70 000 kroner.

Telia advarer mot cyberangrep: – Sikkerhet må høyere på agendaen i 2024

Telia advarer mot cyberangrep: – Sikkerhet må høyere på agendaen i 2024

Halvparten av norske kommuner er bekymret for datasikkerheten, og fire av ti kommuner er usikre på om den er god nok. Det viser en fersk undersøkelse fra Telia, som også samsvarer med tilsvarende undersøkelse blant private virksomheter. Mangelfull beskyttelse mot cyberangrep kan ha langtrekkende konsekvenser, både økonomisk og omdømmemessig, og 2024 bør bli året der sikkerhet står høyt på alle age

Telia Norges svindelrapport 2023: norske mobilkunder særlig utsatt

Telia Norges svindelrapport 2023: norske mobilkunder særlig utsatt

Telia stoppet nesten 44 millioner svindelsamtaler fra å nå norske mobilkunder i fjor, og mer enn seks av ti svindelforsøk mot Skandinavia var rettet mot Norge. Telia advarer mot stadig mer profesjonelle svindlere, sosial manipulasjon og kunstig intelligens.

Telias ferske oversikt viser at svindlerne var spesielt aktive i årets tre siste måneder:
– Vi så en tredoblet økning av svindelsamt

Vi er Telia – Norges største utfordrer

Telia Norge er et ledende teknologiselskap som bygger samfunnskritisk infrastruktur og leverer innovative produkter og tjenester innen TV, internett og mobil. Vi er Norges største utfordrer og våre om lag 2 000 dyktige medarbeidere jobber hver dag for å utfordre hvordan ting kan gjøres bedre for å forenkle hverdagen til bedrifter, for samfunnet og for menneskene som bor her. Gjennom våre produkter og tjenester utgjør vi navet i det digitale økosystemet i Norge, og vi gir våre kunder tilgang til det som er viktig for dem, på deres vilkår, gjennom hele døgnet – året rundt. Telia Norge er en del av Nordens største telekomselskap, Telia Company. Vi har merkevarene Telia, OneCall, Mycall og Phonero.

Telia Norge

Lørenfaret 1A
0585 OSLO
Norge