Gå videre til innhold
Telia Norges kvartalsvise svindelrapport: 12,4 millioner svindelforsøk stoppet i andre kvartal

Pressemelding -

Telia Norges kvartalsvise svindelrapport: 12,4 millioner svindelforsøk stoppet i andre kvartal

I løpet av april, mai og juni har Telia stoppet over tolv millioner svindelforsøk rettet mot norske mobilkunder, og antallet blokkerte wangiri-anrop er doblet fra forrige kvartal. Norge er fortsatt attraktivt for svindlere, og publikum rådes til å passe godt på, for svindlerne tar ikke ferie. Her er oversikten over hva Telia har stoppet.

Telia arbeider hver dag hele året for å beskytte sine kunder mot svindel. Ferske tall viser at selskapet sperret totalt 12,4 millioner wangiri- og spoofing-anrop i løpet av andre kvartal, sammenlignet med 8,6 millioner kvartalet før.

– Vi ser en nesten dobling i antall wangiri-anrop denne perioden, mens antallet spoofing-samtaler er gått ned, forklarer Øivind Kristiansen, svindelekspert i Telia Norge. – Våre tall viser at svindlerne fortsatt er svært aktive, og spesielt wangiri er en høyst aktuell svindelmetode. En tommelfingerregel er at man ikke ringer tilbake til et ukjent nummer, særlig ikke hvis det er utenlandsk. Økningen i wangiri siste kvartal kommer nesten utelukkende fra Sri Lanka, og vi blokkerte over fire millioner samtaler herfra i april, mai og juni.

Selv om Telias filtre og løsninger for å forhindre svindel stopper et svært stort antall svindelforsøk, vil det aldri være mulig å fange opp alt. Derfor råder Telia norske mobilkunder til å være påpasselige og på vakt:

– Vi lever i et tillitsbasert samfunn, men det er viktig å være litt mistenksom i blant, minner Kristiansen om. – Det kan være lett å senke guarden når man er på ferie og slapper av, men erfaringsmessig er det veldig mange svindelforsøk i sommermånedene også. Svindlerne tar ikke ferie.

Antall blokkerte samtaler andre kvartal 2023 (første kvartal 2023 i parentes):

Totalt 12,4 millioner samtaler (8,6 millioner), fordelt slik:

Wangiri 9,2 millioner (4,8 millioner)

Spoofing 3,2 millioner (3,8 millioner)


Topp 10 land det ringes fra – andre kvartal 2023:

1. Sri Lanka 45 %

2. Tunisia 15 %

3. Afghanistan 12 %

4. Myanmar 9 %

5. Pakistan 5 %

6. Somalia 5 %

7. Canada 4 %

8. USA 2 %

9. Kongo 2 %

10. Sudan 2 %


Fakta om svindelmetoder:

Spoofing

Spoofing innebærer at det originale, utenlandske telefonnummeret «viskes ut» og erstattes med et norsk nummer. Ofte vises et nummer som tilhører et kjent selskap eller en statlig aktør, og da øker sjansen for at mottaker besvarer anropet og gjør det personen i den andre enden ber om, nettopp fordi vedkommende ser ut til å ringe fra en aktør man har tillit til.

Wangiri

Wangiri er en svindelmetode der nordmenn ringes opp av utenlandske numre. Etter kun få ring legges det på, og svindlerne tjener gode penger på at vi ringer tilbake. Eldre er ekstra utsatt for denne type svindel, fordi de gjerne samvittighetsfullt ringer tilbake når de har et tapt anrop.

Telias råd for å unngå svindel:

  • Vær varsom med åpne nettverk og hva du deler når du er der
  • Ikke ring tilbake hvis du ser at et ukjent nummer fra utlandet har ringt deg
  • Ikke klikk på lenker du har mottatt fra ukjente nummer
  • Ikke last ned apper fra andre steder enn Google Play og App Store
  • Oppgi aldri BankID-passordet ditt til noen, selv ikke politiet
  • Vær kritisk - husk at ingen profesjonelle aktører spør etter personlige opplysninger
  • Bruk et passordhvelv som både genererer kompliserte og lagrer passordene dine
  • Bruk alltid tofaktorautentisering der det er mulig
  • Benytt deg av en trygghetstjeneste som for eksempel Telia Trygg

Emner

Kategorier


--

Telia Norge er et ledende teknologiselskap som bygger samfunnskritisk infrastruktur og leverer innovative produkter og tjenester innen TV, internett og mobil.

Vi er Norges største utfordrer og våre om lag 2 300 dyktige medarbeidere jobber hver dag for å utfordre hvordan ting kan gjøres bedre for å forenkle hverdagen til bedrifter, for samfunnet og for menneskene som bor her.

Gjennom våre produkter og tjenester utgjør vi navet i det digitale økosystemet i Norge, og vi gir våre kunder tilgang til det som er viktig for dem, på deres vilkår, gjennom hele døgnet – året rundt.

Telia Norge er en del av Nordens største telekomselskap, Telia Company. Vi har merkevarene Telia, OneCall, MyCall og Phonero.

Vi er Telia. Norges største utfordrer.

Kontakter

Ellen C. Scheen

Ellen C. Scheen

Informasjonssjef +47 465 00 000

Relatert innhold

Telia advarer mot ny svindelmetode

Telia advarer mot ny svindelmetode

En ny svindelbølge skyller nå over landet, og Telia ber publikum være årvåkne når de lar seg friste av morsomme og tilsynelatende uskyldige mobilspill. Resultatet av et par tastetrykk kan bli en regning på mange tusen kroner. En kunde ble svindlet for 70 000 kroner.

Vi er Telia – Norges største utfordrer

Telia Norge er et ledende teknologiselskap som bygger samfunnskritisk infrastruktur og leverer innovative produkter og tjenester innen TV, internett og mobil. Vi er Norges største utfordrer og våre om lag 2 000 dyktige medarbeidere jobber hver dag for å utfordre hvordan ting kan gjøres bedre for å forenkle hverdagen til bedrifter, for samfunnet og for menneskene som bor her. Gjennom våre produkter og tjenester utgjør vi navet i det digitale økosystemet i Norge, og vi gir våre kunder tilgang til det som er viktig for dem, på deres vilkår, gjennom hele døgnet – året rundt. Telia Norge er en del av Nordens største telekomselskap, Telia Company. Vi har merkevarene Telia, OneCall, Mycall og Phonero.

Telia Norge

Lørenfaret 1A
0585 OSLO
Norge