Gå videre til innhold
Telia advarer mot ny svindelmetode

Pressemelding -

Telia advarer mot ny svindelmetode

En ny svindelbølge skyller nå over landet, og Telia ber publikum være årvåkne når de lar seg friste av morsomme og tilsynelatende uskyldige mobilspill. Resultatet av et par tastetrykk kan bli en regning på mange tusen kroner. En kunde ble svindlet for 70 000 kroner.

– Svindlere er kreative og smarte, og derfor må mobilbrukere være enda smartere og ikke minst mistenksomme, advarer Øivind Kristiansen, Telias svindelekspert. – Svindlere utnytter måten vi bruker mobiltelefonen på, og de kommer stadig opp med nye svindelmetoder etter hvert som vi stopper dem.

Telia har ulike filter som stopper en svært stor mengde svindelforsøk, og bare siden nyttår har selskapet blokkert nesten 11 millioner svindelanrop rettet mot norske mobilkunder. Det Telia har sett de siste dagene er noe helt nytt, der norske mobilkunder via mobilspill sender en stor mengde SMS/MMS til internasjonale numre. Dette oppdages ikke av kundene før de får en faktura fra teleoperatøren sin som er høyere enn normalt.

– Denne nye svindelbølgen handler om tilsynelatende uskyldige spill som vi spiller på mobilen. Mobilspill er for mange av oss morsomt tidsfordriv, og de er utformet på en enkel måte for at du skal spille lengst mulig. Svindlerne utnytter dette og kan loppe norske mobilkunder for tusenvis av kroner. Det verste eksempelet vi har sett denne gang var en kunde som fikk regning på 70 000 kroner, forteller Kristiansen.

Dette gjelder spill som ikke er lastet ned til mobilen din, men som kan spilles i nettleseren. Slik fungerer det:

  1. Det dukker opp en reklame i gratisspill eller på ulike utenlandske websider mens du surfer
  2. Du velger et spill, presenteres for betingelser og blir bedt om å låse opp spillet via mobilen
  3. Spillet oppretter en forhåndsutfylt SMS til et internasjonalt nummer med aktiveringskode som legges klar til utsending som SMS fra deg, hvorpå du må trykke send.
  4. Du får tilgang til den valgte tjenesten
  5. Spillet sender SMS/MMS i bakgrunnen uten at du er klar over det

Målrettet mot norske mobilkunder

I virkeligheten «gir» mobilbrukeren da fra seg sitt mobilnummer, som i neste omgang sender SMS og MMS til utenlandske nummer som ikke er inkludert i fastprisabonnementene. Dermed kan man komme opp i svært høye summer. Det kan også være snakk om mindre summer, men for svindlerne gjelder prinsippet mange bekker små, og til sammen blir dette en lukrativ virksomhet for dem.

– Selv om fremgangsmåten ikke er helt ny, har vi ikke tidligere sett at internasjonale aktører gjør målrettede kampanjer mot norske mobilbrukere på denne måten. Omfanget av meldinger som sendes i bakgrunnen er også nytt. Det er viktig for oss å advare kundene mot dette og øke bevisstheten rundt hva man trykker på, sier Kristiansen.

Telias råd for å unngå svindel:

  • Vær varsom med åpne nettverk og hva du deler når du er der
  • Ikke ring tilbake hvis du ser at et ukjent nummer fra utlandet har ringt deg
  • Ikke klikk på lenker du har mottatt fra ukjente nummer
  • Ikke last ned apper fra andre steder enn Google Play og App Store
  • Oppgi aldri BankID-passordet ditt til noen, selv ikke politiet
  • Vær kritisk - husk at ingen profesjonelle aktører spør etter personlige opplysninger
  • Bruk et passordhvelv som både genererer kompliserte og lagrer passordene dine
  • Bruk alltid tofaktorautentisering der det er mulig
  • Benytt deg av en trygghetstjeneste som for eksempel Telia Trygg

Emner

Kategorier


--

Telia Norge er et ledende teknologiselskap som bygger samfunnskritisk infrastruktur og leverer innovative produkter og tjenester innen TV, internett og mobil.

Vi er Norges største utfordrer og våre om lag 2 300 dyktige medarbeidere jobber hver dag for å utfordre hvordan ting kan gjøres bedre for å forenkle hverdagen til bedrifter, for samfunnet og for menneskene som bor her.

Gjennom våre produkter og tjenester utgjør vi navet i det digitale økosystemet i Norge, og vi gir våre kunder tilgang til det som er viktig for dem, på deres vilkår, gjennom hele døgnet – året rundt.

Telia Norge er en del av Nordens største telekomselskap, Telia Company. Vi har merkevarene Telia, OneCall, MyCall og Phonero.

Vi er Telia. Norges største utfordrer.

Kontakter

Ellen C. Scheen

Ellen C. Scheen

Informasjonssjef +47 465 00 000

Relatert innhold

Vi er Telia – Norges største utfordrer

Telia Norge er et ledende teknologiselskap som bygger samfunnskritisk infrastruktur og leverer innovative produkter og tjenester innen TV, internett og mobil. Vi er Norges største utfordrer og våre om lag 2 300 dyktige medarbeidere jobber hver dag for å utfordre hvordan ting kan gjøres bedre for å forenkle hverdagen til bedrifter, for samfunnet og for menneskene som bor her. Gjennom våre produkter og tjenester utgjør vi navet i det digitale økosystemet i Norge, og vi gir våre kunder tilgang til det som er viktig for dem, på deres vilkår, gjennom hele døgnet – året rundt. Telia Norge er en del av Nordens største telekomselskap, Telia Company. Vi har merkevarene Telia, OneCall, Mycall og Phonero.

Telia Norge
Lørenfaret 1A
0585 OSLO
Norge