Pressemelding -
Telia oppfordrer: Ta gaming på alvor
Seks av ti tenåringer gamer daglig, men mange foreldre har lite kunnskap og er ofte kritiske til tiden de unge bruker på denne type aktivitet. Ved hjelp av folkeopplysning ønsker Telia å redusere de voksnes skepsis til gaming og heller bygge bro mellom generasjonene.
For mange foreldre er gaming i stor grad ukjent territorium, og de voksne skjønner lite eller ingenting av hva barna egentlig holder på med bak konsollen og inni hodetelefonene . Resultatet er gjerne skepsis, og mange respekterer ikke barnas gaming på samme måte som det å spille håndball, gå på langrenn eller være med i speideren. Det kan føre til både konflikter mellom barn og unge og deres foreldre, men også mangel på støtte til barnas aktiviteter og en følelse hos barna av at de ikke tas på alvor.
– Foreldre vil jo gjerne støtte barna sine i det de er opptatt av, og de ønsker å engasjere seg i deres fritidsinteresser, men for mange av oss er det vanskelig når vi ikke helt forstår hva gaming er, sier Pål Rune Kaalen, leder for privatmarkedet i Telia Norge. – Vi roper barna til bords når det er middag, og fnyser av svaret om at de er «midt i en kamp». Foreldre tror det bare er å sette på pause, men vi ville jo aldri gjort det samme hvis det var snakk om en fotballkamp. Vi må rett og slett minne foreldre på at gaming er en fritidsaktivitet på lik linje med andre aktiviteter, og bør tas på alvor.
Gamingens ABC for foreldre
Gaming er svært populært blant norske tenåringer. Seks av ti tenåringer gamer daglig, ifølge tall fra Kantar-undersøkelsen Forbruker & Media. Ulike former for dataspill er med andre ord en av de vanligste fritidsaktivitetene for barn og unge i dag. Derfor vil Telia slå et slag for folkeopplysningen:
– Vi ønsker å bygge bro mellom barn og tenåringer og foreldregenerasjonen, og har laget en «kunnskapshub» på våre nettsider. Der kan foreldre lære gamingens ABC, forstå mer av hva barna egentlig snakker om når de ønsker seg robux til bursdagen, eller rett og slett få vite mer om hva de mest populære spillene blant barn og unge går ut på, forklarer Kaalen.
På telia.no/gaming finner foreldre tips og råd om barn og gaming gjennom spillekspert Rune Fjeld Olsens Spillskolen, en foreldreguide til ulike spill, og råd for å skape gode rammer rundt spillingen. Telia ønsker å sette fokus på de positive sidene ved gaming, og at det faktisk kan innebære kvalitetstid sammen for barn og voksne på tvers av generasjonene. Målet er at foreldre vil føle seg tryggere på hva gaming handler om, og kanskje også får lyst til å prøve selv?
– Vi gir dessuten gode råd og tips til hva du som forelder bør være OBS på i de mest populære spillene. Slik skaper vi trygge, unge gamere, og trygge foreldre. Som en bonus henger vi som foreldre litt mer med når barna snakker om creepers, imposters og skins, sier Kaalen.
Hovedsponsor av e-sportligaen
Telia har siden 2019 vært stolt hovedsponsor av den norske e-sportligaen, som er den største nasjonale e-sportligaen i Europa. Så langt for vårsesongen 2022 er i underkant av 900 e-sportlag påmeldt Telialigaen. Det utgjør cirka 6000 spillere.
Telia bygger samtidig 5G over hele landet, og skal være først i Norge med et landsdekkende 5G-nett innen utgangen av 2023. Nettet er kjapt, stabilt og godkjent av gamere, og allerede nå har halvparten av landets befolkning tilgang på 5G fra Telia.
Related links
Emner
Kategorier
--
Telia Norge er et ledende teknologiselskap som bygger samfunnskritisk infrastruktur og leverer innovative produkter og tjenester innen TV, internett, mobil og smart hjem-teknologi.
Vi er Norges største utfordrer og våre om lag 2 300 dyktige medarbeidere jobber hver dag for å utfordre hvordan ting kan gjøres bedre for å forenkle hverdagen til bedrifter, for samfunnet og for menneskene som bor her.
Gjennom våre produkter og tjenester utgjør vi navet i det digitale økosystemet i Norge, og vi gir våre kunder tilgang til det som er viktig for dem, på deres vilkår, gjennom hele døgnet – året rundt.
Telia Norge er en del av Nordens største telekomselskap, Telia Company. Vi har merkevarene Telia, OneCall, MyCall og Phonero.
Vi er Telia. Norges største utfordrer.