Gå videre til innhold
En utfordrende start på året for Telia Norge

Pressemelding -

En utfordrende start på året for Telia Norge

Telia Company presenterer i dag resultater for første kvartal 2025, inkludert tall for Telia Norge.

Kommentarer til Telia Norge sitt resultat fra fungerende administrerende direktør i Telia Norge, Morten Karlsen Sørby:

Ny og grensesprengende mobilteknologi

– Gjennom mine første uker i Telia har jeg blitt kjent med en organisasjon bestående av dyktige og engasjerte folk som har masse spennende aktiviteter og prosjekter gående, sier Sørby. – Et av kvartalets høydepunkter var ski-VM i Trondheim hvor vi leverte ny og grensesprengende mobilteknologi sammen med NRK, Sony og Ericsson, samtidig som vi skapte solide kundeopplevelser for de som fulgte mesterskapet på stadion og i løypene.

Sørby forteller videre om en krevende situasjon for selskapets TV-kunder som følge av at Telia og TV 2 ikke klarte å bli enige om en ny TV-avtale innen utgangen av februar. Siden 1. mars har Telia måtte fjerne TV 2 sine kanaler og strømmetjenester fra Telia Play.

– Jeg ønsker å beklage så mye overfor våre TV-kunder. Dette er på ingen måte en ønskelig situasjon, og vi håper å komme til enighet med TV 2 om en bærekraftig avtale som sikrer kundene våre viktig valgfrihet.

Lansering av «Climate Transition Plan»

Andre begivenheter i første kvartal inkluderer lansering av sikkerhetstjenesten Svindelsperre, hvor Telias mobilkunder kostnadsfritt advares mot å ringe tilbake til utenlandske telefonsvindlere gjennom en automatisk talemelding, og lansering av Telia-konsernet sin første «Climate Transition Plan».

– Vår «Climate Transition Plan» forteller om Telia sin viktige omstilling til et lavutslippssamfunn. Som selskap står vi ved våre klimaforpliktelser og innen 2040 skal vi oppnå netto nullutslipp av klimagasser, sier Sørby.

Telia har videre intensivert arbeidet med å informere kunder og samfunnet om stengingen av 2G-nettet som begynner august 2025, hvor Buskerud fylke er først ut. Som et ledd i dette har Telia og Telenor inngått et kampanjesamarbeid for å gjøre overgangen til nyere teknologi enklest mulig. Sammen har de to selskapene lansert nettsiden www.byttnettnå.no der privatpersoner, bedrifter, virksomheter og leverandører kan finne svar på spørsmål de måtte ha om 2G-stengingen, samt viktigheten av å sjekke utstyret sitt.

Nedgang i økonomisk resultat

De økonomiske resultatene for første kvartal viser nedgang i inntekter og justert driftsresultat mot samme periode i fjor.

– Totalt sett leverer vi et økonomisk resultat som er lavere enn forventet, og vi er ikke fornøyd med utviklingen sammenlignet med fjoråret. Vi jobber systematisk for å redusere og holde kostnadene nede samt øke inntektene i et konkurranseintensivt marked. Vi ser en økning i ARPU, og fremover skal vi utfordre markedet ved å lansere nye produkter og tjenester som vil komme våre kunder til gode, avslutter Karlsen Sørby.

Finansielle nøkkeltall Telia Norge første kvartal 2025:

Telia Norge, MNOK

Q124

Q224

Q324

Q424

Q125

Mobile Service revenue

2 136

2 178

2 279

2 187

2 155

Fixed Service revenue

949

942

928

912

910

Total revenue

3 565

3 584

3 723

3 665

3 530

EBITDA, adjusted

1 644

1 727

1 839

1 589

1 617

Subscriptions ('000)

Mobile*

2 355

2 381

2 386

2 376

2 368

Telephony

13

13

13

13

12

Broadband

492

482

481

480

481

TV

466

462

458

457

454

ARPU

Mobile post-paid

278

277

282

278

282

Mobile pre-paid

142

154

163

141

142

Mobile blended

261

262

267

260

265

Broadband

249

257

256

250

249

TV

300

297

299

294

295

* Inkluderer M2M

Emner


--

Telia Norge er et ledende teknologiselskap som bygger samfunnskritisk infrastruktur og leverer innovative produkter og tjenester innen TV, internett og mobil.

Vi er Norges største utfordrer og våre om lag 2 000 dyktige medarbeidere jobber hver dag for å utfordre hvordan ting kan gjøres bedre for å forenkle hverdagen til bedrifter, for samfunnet og for menneskene som bor her.

Gjennom våre produkter og tjenester utgjør vi navet i det digitale økosystemet i Norge, og vi gir våre kunder tilgang til det som er viktig for dem, på deres vilkår, gjennom hele døgnet – året rundt.

Telia Norge er en del av Nordens største telekomselskap, Telia Company. Vi har merkevarene Telia, OneCall, MyCall og Phonero.

Vi er Telia. Norges største utfordrer.

Kontakter

Henning Lunde

Henning Lunde

Kommunikasjonsdirektør +47 465 00 000
Media Content Panel
Telia.jpg
Telia.jpg
Lisens:
Bruk i media
Filformat:
.jpg
Størrelse:
718 x 403, 74.1 KB
Last ned
Media Content Panel
Morten Karlsen Sørby.jpg
Morten Karlsen Sørby.jpg
Lisens:
Bruk i media
Filformat:
.jpg
Størrelse:
6720 x 4480, 8.11 MB
Last ned

Vi er Telia – Norges største utfordrer

Telia Norge er et ledende teknologiselskap som bygger samfunnskritisk infrastruktur og leverer innovative produkter og tjenester innen TV, internett og mobil. Vi er Norges største utfordrer og våre om lag 2 000 dyktige medarbeidere jobber hver dag for å utfordre hvordan ting kan gjøres bedre for å forenkle hverdagen til bedrifter, for samfunnet og for menneskene som bor her. Gjennom våre produkter og tjenester utgjør vi navet i det digitale økosystemet i Norge, og vi gir våre kunder tilgang til det som er viktig for dem, på deres vilkår, gjennom hele døgnet – året rundt. Telia Norge er en del av Nordens største telekomselskap, Telia Company. Vi har merkevarene Telia, OneCall, Mycall og Phonero.

Telia Norge

Lørenfaret 1A
0585 OSLO
Norge