Gå videre til innhold
Telia lanserer sikkerhetstjenesten SvindelSperre: Trygger kundene med enda bedre beskyttelse mot telefonsvindel

Pressemelding -

Telia lanserer sikkerhetstjenesten SvindelSperre: Trygger kundene med enda bedre beskyttelse mot telefonsvindel

Med SvindelSperre advares Telias mobilkunder gjennom en automatisk talemelding mot å ringe tilbake til utenlandske telefonsvindlere. Tjenesten inkluderes gratis i alle mobilabonnement.

– Telefonsvindel er et utbredt samfunnsproblem, både i Norge og i verden, som rammer svært mange mennesker hvert år. Vi jobber utrettelig for å stanse svindlerne og beskytte kundene våre, og SvindelSperre vil bidra til å stoppe norske mobilbrukere fra å ringe svindlerne tilbake, sier Øivind Kristiansen, svindelekspert i Telia Norge.

Norge er et attraktivt mål for svindlere, og det er ingen andre land i Norden som opplever flere svindelforsøk over telefonen. Bare i 2024 blokkerte Telia nesten hundre millioner svindelanrop rettet mot norske mobilkunder. Men svindlerne er kreative, og dessverre er det en del samtaler som når gjennom.

Kunder advares mot å ringe tilbake

Ved wangiri ringer svindlere ett eller to signal fra et internasjonalt nummer i håp om at du vil ringe tilbake og dermed bli belastet for samtalen. For å beskytte kundene ytterligere lanserer Telia en ny sikkerhetsløsning mot wangiri-anrop, kalt SvindelSperre. En automatisk talemelding advarer kunder mot å ringe tilbake til utenlandske numre etter et ubesvart anrop. Dermed blir det enda vanskeligere for kriminelle å svindle Telias mobilkunder.

– Ved hjelp av talemeldingen varsler vi nå kunder som er i ferd med å foreta et anrop til numre vi har identifisert som svindel, og målet med tjenesten er å begrense enda mer svindel enn tidligere, forklarer Kristiansen. – Hvis kunden har et ubesvart anrop og forsøker å ringe det utenlandske nummeret tilbake, får hen nå en talemelding om at vi mistenker svindelforsøk og en anbefaling om å avslutte samtalen. Hvis kunden ikke velger å legge på settes samtalen opp.

Løsningen har vært prøvd ut i et par uker allerede, og så langt er nesten 18 000 samtaler sendt til den automatiske talemeldingsløsningen. I overkant av 200 kunder er blitt advart mot å ringe tilbake. – Dette tallet er ganske lavt, og det er et tegn på at langt de fleste samtalene allerede stoppes av våre filtre og ikke når frem til kundene, sier Kristiansen.

Lytt til meldingen her: https://www.telia.no/globalass...

Telia slår tilbake

Den nye sikkerhetstjenesten skaper også snubletråder for svindlerne. Samtaler som Telias sikkerhetssystemer gjenkjenner som wangiri eller svindel rutes videre til en automatisert stemmebeskjed som leser av en «hilsen» til svindleren.

– I og med at wangiri-anrop ofte gjøres av roboter, vil vi dermed luke ut svindelsamtaler, mens reelle samtaler fortsatt vil settes opp, forklarer Kristiansen.

Svindlerne vil dessuten belastes for samtalen. – Systemet vårt svarer med én gang, før svindleren rekker å avslutte samtalen. Tidligere har det ikke kostet dem noe å legge igjen et ubesvart anrop, men det gjør det nå. Målet er ikke å tjene penger på dette, men å gjøre det smertefullt for svindlerne og at de skal slutte å ringe, sier Kristiansen.

Med SvindelSperre har Telia dermed enda et verktøy for å beskytte kundene, og Kristiansen tror talemeldingen som leses opp vil stoppe kundene fra å ringe tilbake.

– Dette nye filteret er gode nyheter for alle kunder, men særlig eldre og yngre mobilbrukere. Eldre mennesker er ekstra utsatt for wangiri, fordi de samvittighetsfullt ringer opp igjen når de har et tapt anrop, men vi har også sett et oppsving i antall barn som ringer tilbake. Mange har kanskje fått sin første telefon og synes det er spennende å ringe tilbake. De er ikke like bevisst farene og svindelmetodene, og vet ikke at det finnes ulike landkoder og hva det betyr å ringe tilbake til utenlandske numre. Nå som kundene får en advarsel vil nok betydelig færre ringe tilbake, sier Kristiansen.

SvindelSperre er inkludert gratis og automatisk for alle Telias mobilkunder og er sømløst integrert i Telias mobilnett. Det krever ingen nedlastinger eller ekstra apper.

Telias råd for å unngå svindel:

  • Vær varsom med åpne nettverk og hva du deler når du er der
  • Ikke ring tilbake hvis du ser at et ukjent nummer fra utlandet har ringt deg
  • Ikke klikk på lenker du har mottatt fra ukjente nummer
  • Ikke last ned apper fra andre steder enn Google Play og App Store
  • Oppgi aldri BankID-koden din til noen, selv ikke politiet
  • Vær kritisk - husk at ingen profesjonelle aktører spør etter personlige opplysninger
  • Kontakt banken din via offisielle numre hvis du får en henvendelse du mistenker ikke er legitim
  • De fleste smarttelefonene kan sperre anrop fra plagsomme numre. Sjekk med din leverandør
  • Bruk et passordhvelv som både genererer kompliserte og lagrer passordene dine
  • Bruk alltid tofaktorautentisering der det er mulig
  • Benytt deg av en trygghetstjeneste som for eksempel Telia Trygg

Emner

Kategorier


--

Telia Norge er et ledende teknologiselskap som bygger samfunnskritisk infrastruktur og leverer innovative produkter og tjenester innen TV, internett og mobil.

Vi er Norges største utfordrer og våre om lag 2 000 dyktige medarbeidere jobber hver dag for å utfordre hvordan ting kan gjøres bedre for å forenkle hverdagen til bedrifter, for samfunnet og for menneskene som bor her.

Gjennom våre produkter og tjenester utgjør vi navet i det digitale økosystemet i Norge, og vi gir våre kunder tilgang til det som er viktig for dem, på deres vilkår, gjennom hele døgnet – året rundt.

Telia Norge er en del av Nordens største telekomselskap, Telia Company. Vi har merkevarene Telia, OneCall, MyCall og Phonero.

Vi er Telia. Norges største utfordrer.

Kontakter

Ellen C. Scheen

Ellen C. Scheen

Informasjonssjef +47 465 00 000
Media Content Panel
Telia_Company_072
Telia_Company_072
Lisens:
Bruk i media
Filformat:
.png
Størrelse:
1280 x 853, 1.53 MB
Last ned
Media Content Panel
Øivind Kristiansen
Øivind Kristiansen
Lisens:
Bruk i media
Filformat:
.jpg
Størrelse:
3734 x 2477, 6.75 MB
Last ned
Media Content Panel
Telia-Fraud-Kundemelding.mp4
Spill av video
Telia-Fraud-Kundemelding.mp4
Lisens:
Bruk i media
Filformat:
.mp4
Lengde:
0:11
Last ned

Relatert innhold

Vi er Telia – Norges største utfordrer

Telia Norge er et ledende teknologiselskap som bygger samfunnskritisk infrastruktur og leverer innovative produkter og tjenester innen TV, internett og mobil. Vi er Norges største utfordrer og våre om lag 2 000 dyktige medarbeidere jobber hver dag for å utfordre hvordan ting kan gjøres bedre for å forenkle hverdagen til bedrifter, for samfunnet og for menneskene som bor her. Gjennom våre produkter og tjenester utgjør vi navet i det digitale økosystemet i Norge, og vi gir våre kunder tilgang til det som er viktig for dem, på deres vilkår, gjennom hele døgnet – året rundt. Telia Norge er en del av Nordens største telekomselskap, Telia Company. Vi har merkevarene Telia, OneCall, Mycall og Phonero.

Telia Norge

Lørenfaret 1A
0585 OSLO
Norge