Pressemelding -
Telia Norges svindelrapport 2024: Norge på svindeltoppen i Norden, men nye filterløsninger blokkerer et enormt antall svindelforsøk
Telia stoppet nesten hundre millioner svindelanrop fra å nå norske mobilkunder i 2024, mye takket være nye, effektive filterløsninger. I 2025 advarer selskapet mot en økning i personrettede angrep og misbruk av navn for å opprette telefonnumre som siden benyttes til svindel.
Telias oversikt viser at nye filtre for å stoppe svindelforsøk er svært effektive, samtidig som svindlerne hele tiden tilpasser seg. Telia stoppet totalt 98,9 millioner svindelanrop i 2024, som er mer enn en dobling sammenlignet med 2023, da selskapet stoppet 44 millioner svindelforsøk. Spoofing utgjør så mye som 90 millioner av disse.
– Vi oppdaterte filtrene mot spoofing to ganger i 2024, og det har ført til en voldsom økning i antall spoofing-blokkeringer i Norge, forteller Øivind Kristiansen, svindelekspert i Telia Norge. – Spesielt den nye felles løsningen med de andre norske operatørenesom ble lansert i november bidro til de høye tallene, og det er i årets siste kvartal vi ser et voldsomt oppsving i antall blokkerte svindelanrop.
Spoofing innebærer at det originale nummeret det ringes fra «viskes ut» og erstattes med et norsk nummer. Nå har operatørene gått sammen om et system som muliggjør å blokkere anrop på tvers av Telia, Ice og Telenor og ikke bare når det ringes i eget nett.
Kristiansen forventer en nedgang i spoofingforsøk fra norske numre fremover, men samtidig en sterk økning i spoofing fra utenlandske nummer som kan forveksles med norske. – Når svindlerne ser at de ikke lykkes med norske numre forsøker de seg med numre fra våre naboland, og derfor ber vi alle være ekstra på vakt mot anrop fra blant annet Danmark og Sverige, sier han.
Anonymisering av numre stopper kunder fra å ringe tilbake
Telia har sett en nedgang i antall wangiri-blokkeringer, svindelmetoden der det legges på etter få ring for at mottaker skal ringe tilbake, da gjerne til et høykostnummer. I 2024 stoppet Telia 8,3 millioner wangiri-anrop, mot 24 millioner året før.
– Svindlerne tilpasser seg også her og finner veier utenom hindrene vi har laget. Vi strammer nå ytterligere grepet på slike samtaler ved at vi på slutten av året lanserte en løsning for å anonymisere nummer der vi gjenkjenner oppringningen som wangiri.
Nummeret blir anonymisert, slik at det står «Ukjent nummer». Dermed får ikke kunden ringt tilbake og beskyttes mot potensielt høye regninger, forklarer Kristiansen.
Anonymisering ble innført i november, og derfra og ut desember anonymiserte Telia en halv million wangiri-anrop. – Mange kunder har nok merket og vil fortsette å merke en økning i samtaler med skjult nummer, og dette er altså årsaken til det, sier Kristiansen.
Mer personlig SMS-svindel i 2025
Norge forblir en favoritt for svindlere. Sammenlignet med de andre nordiske landene er antall svindelforsøk rettet mot norske mobilkunder fortsatt veldig høyt, med 60 prosent av alle forsøk mot Norge, med Sverige på andreplass med 25 prosent.
For 2025 spår Kristiansen at SMS-svindel fortsetter med uforminsket styrke, der meldinger blir mer personrettet og private, som i «Hei, mamma»-meldingene.
– Vi forventer også en økning i det vi har sett tendenser til gjennom 2024, nemlig at ditt navn blir misbrukt til å opprette abonnement og utføre svindel med nummeret. Dette kan i verste fall lede til at du blir mistenkt i svindelforsøk mot andre, sier han. – Vi tror også det blir en økning i bruk av kunstig intelligens for å svindle norske forbrukere, og svindlerne blir stadig mer troverdige i ulike svindelmetoder gjennom blant annet sosial manipulasjon.
Kristiansen forteller også om såkalt «fraud as a service». – Vi registrerer at det finnes miljøer internasjonalt som utvikler produkter og tjenester som de selger til kriminelle som benytter dem for å utføre svindel. Med andre ord er det viktig å være årvåken og følge med. For selv om vi gjør alt vi kan for å stoppe svindelforsøk der vi har mulighet, må vi alle være påpasselige med hva vi gir fra oss av personlig informasjon, for svindlerne er utrolig kreative og frekke. Legg på hvis noe virker mistenkelig, gi aldri fra deg BankID og ikke ring tilbake til ukjente numre, råder han.
Enklere å rapportere svindel
Telia gjør det nå enklere for kundene å melde fra om svindelforsøk.
– I tillegg til de innebygde funksjonene som allerede finnes på iPhone og Android har vi opprettet et eget nummer kunder kan bruke til å videresende tvilsomme meldinger direkte til vår svindelavdeling hvor vi behandler dem, forteller Kristiansen.
Svindel-SMS’er videresendes til nummer 7726. Det er gratis å gjøre dette. Les mer her: Rapporter svindelforsøk til Telia! | Telia
Antall blokkerte samtaler fjerde kvartal 2024 (tredje kvartal 2024 i parentes):
Totalt 42 millioner samtaler (21 millioner), fordelt slik:
Wangiri 1,8 millioner (2,4 millioner)
Spoofing 40 millioner (18,6 millioner)
Topp 10 land det ringes fra – fjerde kvartal 2024 (disse landene knyttes til Wangiri der landkodene misbrukes):
- Pakistan
- Tunisia
- Maldivene
- USA
- Afghanistan
- Somalia
- Australia
- Canada
- Zambia
- Israel
Telias råd for å unngå svindel:
- Vær varsom med åpne nettverk og hva du deler når du er der
- Ikke ring tilbake hvis du ser at et ukjent nummer fra utlandet har ringt deg
- Ikke klikk på lenker du har mottatt fra ukjente nummer
- Ikke last ned apper fra andre steder enn Google Play og App Store
- Oppgi aldri BankID-koden din til noen, selv ikke politiet
- Vær kritisk - husk at ingen profesjonelle aktører spør etter personlige opplysninger
- Kontakt banken din via offisielle numre hvis du får en henvendelse du mistenker ikke er legitim
- De fleste smarttelefonene kan sperre anrop fra plagsomme numre. Sjekk med din leverandør
- Bruk et passordhvelv som både genererer kompliserte og lagrer passordene dine
- Bruk alltid tofaktorautentisering der det er mulig
- Benytt deg av en trygghetstjeneste som for eksempel Telia Trygg
Les mer om hvordan holde seg trygg på nett her: Trygghet – hold deg og dine trygge på nett | Telia
Emner
Kategorier
--
Telia Norge er et ledende teknologiselskap som bygger samfunnskritisk infrastruktur og leverer innovative produkter og tjenester innen TV, internett og mobil.
Vi er Norges største utfordrer og våre om lag 2 300 dyktige medarbeidere jobber hver dag for å utfordre hvordan ting kan gjøres bedre for å forenkle hverdagen til bedrifter, for samfunnet og for menneskene som bor her.
Gjennom våre produkter og tjenester utgjør vi navet i det digitale økosystemet i Norge, og vi gir våre kunder tilgang til det som er viktig for dem, på deres vilkår, gjennom hele døgnet – året rundt.
Telia Norge er en del av Nordens største telekomselskap, Telia Company. Vi har merkevarene Telia, OneCall, MyCall og Phonero.
Vi er Telia. Norges største utfordrer.