Gå videre til innhold
Operatørsamarbeid stopper enormt med telefonsvindel

Pressemelding -

Operatørsamarbeid stopper enormt med telefonsvindel

En ny måte å dele data om mistenkelige anrop på mellom teleoperatørene Ice, Telia og Telenor vil redusere svindelanrop og såkalt spoofing mot norske mobilkunder drastisk.

Den nye måten å merke anrop på og dele informasjon mellom operatørene vil redusere svindelanrop mot nordmenn betraktelig.

– Spoofing utgjør rundt 50 prosent av alle svindelanrop i Norge, og dette samarbeidet vil gjøre en enorm forskjell for norske mobilkunder. Filteret er laget for å beskytte norske numre slik at man unngår å få nummeret sitt misbrukt, sier Øivind Kristiansen, svindelekspert i Telia Norge.

Spoofing innebærer at det originale nummeret det ringes fra «viskes ut» og erstattes med et norsk nummer tilnærmet etter eget ønske. Norske mobiloperatører har i flere år hatt sperrer som kan identifisere og sperre svært mange slike anrop hvis både nummeret som misbrukes og de som det ringes til befinner seg i samme nett. Det har derimot vært en utfordring å blokkere anrop der det misbrukte nummeret befinner seg hos én operatør, mens det ringes til en person som bruker en annen operatør. Nå har operatørene gått sammen om et system som muliggjør å blokkere også disse anropene, og de foreløpige resultatene er svært gode.

– Ved å dele informasjon på denne måten får vi en unik oversikt over totalbildet, som tidligere ikke har vært mulig. De første dagene etter vi hadde på dette filteret, var vi i stand til å identifisere og blokkere mellom 200-250 000 unike numre som ble forsøkt spoofet per dag. På det meste blokkerte vi 500 anrop i sekundet, sier Thorbjørn Busch, leder for Fraud, Crime & Abuse-teamet til Telenor.

    Et resultat av det nye filteret er at antallet spoofing-anrop fra våre naboland Sverige og Danmark øker dramatisk, og operatørene advarer mobilkunder mot dette og ber dem være ekstra på vakt overfor anrop fra utlandet.

    Spoofing har to ofre

    Vi sier gjerne at spoofing har to ofre. Den som blir forsøkt svindlet er naturligvis et offer, og samtidig er det svært belastende for den som får nummeret sitt misbrukt av svindlere. Man har også sett at svindlere aktivt har misbrukt telefonnummer som er identiske eller ligner på numre fra ansatte i politi, andre myndighetsaktører, banker eller kjente foretak. På denne måten har de kriminelle lagt til rette for omfattende sosial manipulasjon og svindel, og ofrene for spoofing via telefon har ofte blitt svindlet for store beløp.

    Med dette samarbeidet mellom operatørene vil svært mye av denne aktiviteten kunne stoppes før den når ofrene.

    – Forhåpentlig vil dette føre til vesentlig færre svindelforsøk, men det er viktig å være bevisst på at svindlere alltid vil forsøke å finne andre metoder for å lure oss. Det er derfor viktig at vi alle er årvåkne og kritiske til henvendelser vi mottar på ulike plattformer, sier sikkerhetssjef Erik Haugland i Ice.

    Emner

    Kategorier


    --

    Telia Norge er et ledende teknologiselskap som bygger samfunnskritisk infrastruktur og leverer innovative produkter og tjenester innen TV, internett og mobil.

    Vi er Norges største utfordrer og våre om lag 2 300 dyktige medarbeidere jobber hver dag for å utfordre hvordan ting kan gjøres bedre for å forenkle hverdagen til bedrifter, for samfunnet og for menneskene som bor her.

    Gjennom våre produkter og tjenester utgjør vi navet i det digitale økosystemet i Norge, og vi gir våre kunder tilgang til det som er viktig for dem, på deres vilkår, gjennom hele døgnet – året rundt.

    Telia Norge er en del av Nordens største telekomselskap, Telia Company. Vi har merkevarene Telia, OneCall, MyCall og Phonero.

    Vi er Telia. Norges største utfordrer.

    Kontakter

    Daniel Barhom

    Daniel Barhom

    Informasjonssjef +47 465 00 000

    Vi er Telia – Norges største utfordrer

    Telia Norge er et ledende teknologiselskap som bygger samfunnskritisk infrastruktur og leverer innovative produkter og tjenester innen TV, internett og mobil. Vi er Norges største utfordrer og våre om lag 2 000 dyktige medarbeidere jobber hver dag for å utfordre hvordan ting kan gjøres bedre for å forenkle hverdagen til bedrifter, for samfunnet og for menneskene som bor her. Gjennom våre produkter og tjenester utgjør vi navet i det digitale økosystemet i Norge, og vi gir våre kunder tilgang til det som er viktig for dem, på deres vilkår, gjennom hele døgnet – året rundt. Telia Norge er en del av Nordens største telekomselskap, Telia Company. Vi har merkevarene Telia, OneCall, Mycall og Phonero.

    Telia Norge

    Lørenfaret 1A
    0585 OSLO
    Norge