Gå videre til innhold
Telia Norges kvartalsvise svindelrapport: 30 millioner svindelsamtaler stoppet i første kvartal – sterk økning i robotanrop fra europeiske numre

Pressemelding -

Telia Norges kvartalsvise svindelrapport: 30 millioner svindelsamtaler stoppet i første kvartal – sterk økning i robotanrop fra europeiske numre

I løpet av januar, februar og mars stoppet Telia 30 millioner svindelforsøk rettet mot norske mobilkunder. Telias ferske svindelfiltre stopper svindlerne, som nå forsøker nye veier inn til kundene. Resultatet er en sterk økning i problematiske robotanrop fra europeiske numre. Her er oversikten over hva Telia har stoppet.

For årets tre første måneder ser Telia at de ferske filtrene i nettet gjør at svindlerne forsøker nye måter å nå frem til norske mobilkunder på. Eksempelvis lanserte Telia i november sammen med de andre norske operatørene en felles løsning som stopper spoofing, svindelmetoden som innebærer at det originale nummeret det ringes fra «viskes ut» og erstattes med et norsk nummer tilnærmet etter eget ønske. Løsningen er svært effektiv:

– Antall blokkerte spoofing-samtaler går ned sammenlignet med forrige kvartal fordi svindlerne forsøker seg i mindre grad og har begynt å forstå at misbruk av norske nummer ikke fungerer, forteller Øivind Kristiansen, svindelekspert i Telia Norge. – Samtidig registrerer vi en sterk økning i misbruk av europeiske numre som brukes til «robotanrop». Disse fanges opp av vårt wangiri-filter, men noe kan slippe gjennom, og vi advarer nå mot europeiske numre.

Robotanrop «workin’ nine to five»

Robotanrop er automatiserte svindelanrop som ringer tusenvis av numre, gjerne med samme mønster som wangiri, metoden der det ringes få ring før det legges på for å få mottaker til å ringe tilbake.

– Etter at vi lanserte det nye spoofingfilteret som stopper misbruk av norske numreser vi at svindlerne har tatt i bruk både nordiske og europeiske numre til dette formålet. Numrene som ringer er spoofede nummer og målet til robotoppringningene er at du skal besvare samtalen, ikke ringe tilbake slik som med wangiri. Metodene oppleves begge som forstyrrende og irriterende for mobilkundene, forklarer Kristiansen.

Når du svarer på en slik samtale er det gjerne en innspilt robotstemme som snakker. Stemmen forteller for eksempel at du har gjort en betaling som har feilet eller lignende, og etter at beskjeden er avspilt får du mulighet til å trykke en tast for å snakke med en "kundebehandler" som hjelper deg å rette opp i det som har skjedd.

– Disse robotanropene er en videreutvikling av Microsoft-svindel eller tech-support svindel som vi så mye av tidligere. Denne type svindlere har gjerne dette som en normal jobb, og ringer mellom ni og fem og har fri helgene, sier Kristiansen.

Økning i målrettede samtaler

Telia ser også en annen urovekkende trend i årets første kvartal: – Vi registrerer en økning av målrettede samtaler hvor de som ringer på forhånd har innhentet personlig informasjon om deg, som navn og adresse. For noen kan dette virke tillitvekkende, men skulle du motta en slik samtale oppfordrer vi deg til å utvise sunn skepsis. Legg heller på samtalen enn å la deg overtale til å gjøre noe du er usikker på, råder Kristiansen.

Mer og mer trafikk til automatisk svarer

Gjennom sikkerhetstjenesten SvindelSperre som Telia innførte i mars advares kunder gjennom en automatisk talemelding mot å ringe tilbake til utenlandske telefonsvindlere.

– Ved hjelp av talemeldingen varsler vi nå kunder som er i ferd med å foreta et anrop til numre vi har identifisert som svindel, og målet med tjenesten er å begrense enda mer svindel enn tidligere, forklarer Kristiansen. – Hvis kunden har et ubesvart anrop og forsøker å ringe det utenlandske nummeret tilbake, får hen nå en talemelding om at vi mistenker svindelforsøk og en anbefaling om å avslutte samtalen. Hvis kunden ikke velger å legge på settes samtalen opp.

Etter lanseringen sender Telia mer og mer trafikk til den automatiske svareren.

– Svindelsperren er også mer treffsikker og gjør oss mer fleksible med mulighet til å blokkere, anonymisere og besvare samtaler med svarerroboten, sier Kristiansen.

Enklere å rapportere svindel
Telia gjør det nå enklere for kundene å melde fra om svindelforsøk.

– I tillegg til de innebygde funksjonene som allerede finnes på iPhone og Android har vi opprettet et eget nummer kunder kan bruke til å videresende tvilsomme meldinger direkte til vår svindelavdeling hvor vi behandler dem, forteller Kristiansen.

Svindel-SMS’er videresendes til nummer 7726. Det er gratis å gjøre dette. Les mer: Rapporter svindelforsøk til Telia! | Telia

Antall blokkerte samtaler første kvartal 2025 (fjerde kvartal 2024 i parentes):

Totalt 30 millioner samtaler (42 millioner), fordelt slik:

Wangiri 12,5 millioner (1,8 millioner) – inkluderer robotanrop

Spoofing 13,6 millioner (40 millioner)

Topp 10 land det ringes fra – første kvartal 2025 (disse landene knyttes til Wangiri der landkodene misbrukes):

  1. Storbritannia
  2. USA
  3. Pakistan
  4. Østerrike
  5. Canada
  6. Peru
  7. Nederland
  8. Luxemburg
  9. Tyskland
  10. Frankrike

Telias råd for å unngå svindel:

  • Vær varsom med åpne nettverk og hva du deler når du er der
  • Ikke ring tilbake hvis du ser at et ukjent nummer fra utlandet har ringt deg
  • Ikke klikk på lenker du har mottatt fra ukjente nummer
  • Ikke last ned apper fra andre steder enn Google Play og App Store
  • Oppgi aldri BankID-koden din til noen, selv ikke politiet
  • Vær kritisk - husk at ingen profesjonelle aktører spør etter personlige opplysninger
  • Kontakt banken din via offisielle numre hvis du får en henvendelse du mistenker ikke er legitim
  • De fleste smarttelefonene kan sperre anrop fra plagsomme numre. Sjekk med din leverandør
  • Bruk et passordhvelv som både genererer kompliserte og lagrer passordene dine
  • Bruk alltid tofaktorautentisering der det er mulig
  • Benytt deg av en trygghetstjeneste som for eksempel Telia Trygg

Les mer om hvordan holde seg trygg på nett her: Trygghet – hold deg og dine trygge på nett | Telia

Emner

Kategorier


--

Telia Norge er et ledende teknologiselskap som bygger samfunnskritisk infrastruktur og leverer innovative produkter og tjenester innen TV, internett og mobil.

Vi er Norges største utfordrer og våre om lag 2 000 dyktige medarbeidere jobber hver dag for å utfordre hvordan ting kan gjøres bedre for å forenkle hverdagen til bedrifter, for samfunnet og for menneskene som bor her.

Gjennom våre produkter og tjenester utgjør vi navet i det digitale økosystemet i Norge, og vi gir våre kunder tilgang til det som er viktig for dem, på deres vilkår, gjennom hele døgnet – året rundt.

Telia Norge er en del av Nordens største telekomselskap, Telia Company. Vi har merkevarene Telia, OneCall, MyCall og Phonero.

Vi er Telia. Norges største utfordrer.

Kontakter

Ellen C. Scheen

Ellen C. Scheen

Informasjonssjef +47 465 00 000
Media Content Panel
Telia_Company_Reinvention_88 (2).png
Telia_Company_Reinvention_88 (2).png
Lisens:
Bruk i media
Filformat:
.png
Størrelse:
1280 x 854, 1.17 MB
Last ned
Media Content Panel
Øivind Kristiansen
Øivind Kristiansen
Lisens:
Bruk i media
Filformat:
.jpg
Størrelse:
3734 x 2477, 6.75 MB
Last ned

Relatert innhold

Vi er Telia – Norges største utfordrer

Telia Norge er et ledende teknologiselskap som bygger samfunnskritisk infrastruktur og leverer innovative produkter og tjenester innen TV, internett og mobil. Vi er Norges største utfordrer og våre om lag 2 000 dyktige medarbeidere jobber hver dag for å utfordre hvordan ting kan gjøres bedre for å forenkle hverdagen til bedrifter, for samfunnet og for menneskene som bor her. Gjennom våre produkter og tjenester utgjør vi navet i det digitale økosystemet i Norge, og vi gir våre kunder tilgang til det som er viktig for dem, på deres vilkår, gjennom hele døgnet – året rundt. Telia Norge er en del av Nordens største telekomselskap, Telia Company. Vi har merkevarene Telia, OneCall, Mycall og Phonero.

Telia Norge

Lørenfaret 1A
0585 OSLO
Norge