Gå videre til innhold
Barn er ikke bevisst farene og svindelmetodene som finnes, og Telia ser at flere ringer tilbake til utenlandske svindelnumre.
Barn er ikke bevisst farene og svindelmetodene som finnes, og Telia ser at flere ringer tilbake til utenlandske svindelnumre.

Pressemelding -

Telia Norges kvartalsvise svindelrapport: 21 millioner svindelforsøk stoppet i tredje kvartal – barn ekstra utsatt

I løpet av juli, august og september har Telia stoppet 21 millioner svindelforsøk rettet mot norske mobilkunder. Telia ser at det nå i hovedsak er barn og unge som blir svindlet, og selskapet oppfordrer foreldre til å snakke med barna sine om digital kriminalitet og svindel. Her er oversikten over hva Telia har stoppet.

For perioden ser Telia en økning av såkalt wangiri-svindel, metoden der man ringes opp av utenlandske numre. Etter kun få ring legges det på, og svindlerne tjener penger på at vi ringer tilbake.

– Vi jobber hver dag for å beskytte kundene, og våre filtre stopper en enorm mengde svindelforsøk rettet mot nordmenn, men å stanse svindlere er som en katt og mus-lek, sier Øivind Kristiansen, svindelekspert i Telia Norge. – Våre analyser viser at svindlerne tilpasser seg filtrene vi har satt i telenettet. Nå ringer svindlerne veldig få samtaler per nummer før de bytter. Dette gjør også at vi må tilpasse oss nye ringemønstre som er vanskeligere å begrense, dermed slipper dessverre en god del samtaler gjennom til kundene.

Tidligere har det vært de eldre som ringer tilbake til ubesvarte anrop, men nå ser Telia at det er en annen aldersgruppe som er mest utsatt. I september var det i hovedsak er barn og unge som ble svindlet:

– Mange barn og unge er ikke like bevisst farene og svindelmetodene, og kjenner ikke til at det finnes ulike landkoder og hva det betyr å ringe tilbake til utenlandske numre. Mange har kanskje fått sin første telefon og ringer samvittighetsfullt tilbake. Vi oppfordrer foreldre til å snakke med barna sine om svindel som kan nå dem via telefonen, og lære dem om ulike måter å bli svindlet på og hva de skal gjøre og ikke gjøre, sier Kristiansen.

Der wangiri- oppringninger skjer mer periodevis og ikke har et bestemt mønster, har spoofing-forsøk gått ned sammenlignet med forrige kvartal og har stabilisert seg på cirka 5,5 millioner blokkerte forsøk i måneden.


Pass opp for falske nettbutikker og Black Week-tilbud
Nå står vi foran november og mange Black Friday-relaterte tilbud, og deretter kommer julehandelen. I fjor registrerte Telia at svindlerne var spesielt aktive i årets tre siste måneder:

– I 2023 så vi en tredoblet økning av svindelsamtaler på slutten av året, og dette må i stor grad ses i sammenheng med shoppinghøytider som Black Week og julehandelen, sier Kristiansen. – Vær også oppmerksom på falske nettbutikker og sett deg inn i hva du kan gjøre for å unngå å gå i fella. Svindlerne vet utmerket godt at mange handler på nett i perioden frem mot jul, samtidig som vi er stresset og kanskje har guarden mer nede enn vi pleier. Det mulighetsrommet utnytter svindlerne.

Norge mest rammet i Norden
Norge er fortsatt det landet i Norden som i størst grad blir rammet av svindel. Over 40 prosent av alle svindelforsøk gjøres mot norske mobilkunder, mot 29 prosent i Sverige og tre prosent i Danmark og Finland. På spoofing har vi 54 prosent av alle blokkeringer som gjøres i Norden, og 55 prosent av alle wangiri-blokkeringer.

Slik har det vært en lengre periode. I 2023 gikk 62 prosent av alle blokkerte samtaler til Skandinavia til Norge, mens 19 prosent gikk til Sverige, 14 til Finland og kun tre prosent til Danmark. Telia Norges svindelrapport 2023: norske mobilkunder særlig utsatt | Telia Norge

Enklere å rapportere svindel
Telia gjør det nå enklere for kundene å melde fra om svindelforsøk.

– I tillegg til de innebygde funksjonene som allerede finnes på iPhone og Android har vi opprettet et eget nummer kunder kan bruke til å videresende tvilsomme meldinger direkte til vår svindelavdeling hvor vi behandler dem, forteller Kristiansen.

Svindel-SMS’er videresendes til nummer 7726. Det er gratis å gjøre dette. Les mer her: Rapporter svindelforsøk til Telia! | Telia

Antall blokkerte samtaler tredje kvartal 2024 (andre kvartal 2024 i parentes)

Totalt 21 millioner samtaler (26.8 millioner), fordelt slik:
Wangiri 2,4 millioner (2 millioner)
Spoofing 18,6 millioner (24.4 millioner)

Topp 10 land det ringes fra – tredje kvartal 2024 (disse landene knyttes til Wangiri der landkodene misbrukes)

  1. Pakistan 50 %
  2. Nepal 12 %
  3. Australia 7 %
  4. USA 7 %
  5. Afghanistan 7 %
  6. Canada 5 %
  7. Somalia 5 %
  8. Tunisia 3 %
  9. Israel 2 %
  10. Sri Lanka 2 %

Spoofing
Spoofing innebærer at det originale, utenlandske telefonnummeret «viskes ut» og erstattes med et norsk nummer. Ofte vises et nummer som tilhører et kjent selskap eller en statlig aktør, og da øker sjansen for at mottaker besvarer anropet og gjør det personen i den andre enden ber om, nettopp fordi vedkommende ser ut til å ringe fra en aktør man har tillit til. Det kan også være privatpersoners numre som blir misbrukt.

Wangiri
Wangiri er en svindelmetode der nordmenn ringes opp av utenlandske numre. Etter kun få ring legges det på, og svindlerne tjener gode penger på at vi ringer tilbake. Eldre er ekstra utsatt for denne type svindel, fordi de gjerne samvittighetsfullt ringer tilbake når de har et tapt anrop. Nå ser Telia at også barn og unge lar seg lure.

Telias råd for å unngå svindel:

  • Vær varsom med åpne nettverk og hva du deler når du er der
  • Ikke ring tilbake hvis du ser at et ukjent nummer fra utlandet har ringt deg
  • Ikke klikk på lenker du har mottatt fra ukjente nummer
  • Ikke last ned apper fra andre steder enn Google Play og App Store
  • Oppgi aldri BankID-koden din til noen, selv ikke politiet
  • Vær kritisk - husk at ingen profesjonelle aktører spør etter personlige opplysninger
  • Kontakt banken din via offisielle numre hvis du får en henvendelse du mistenker ikke er legitim
  • De fleste smarttelefonene kan sperre anrop fra plagsomme numre. Sjekk med din leverandør
  • Bruk et passordhvelv som både genererer kompliserte og lagrer passordene dine
  • Bruk alltid tofaktorautentisering der det er mulig
  • Benytt deg av en trygghetstjeneste som for eksempel Telia Trygg

Emner

Kategorier


--

Telia Norge er et ledende teknologiselskap som bygger samfunnskritisk infrastruktur og leverer innovative produkter og tjenester innen TV, internett og mobil.

Vi er Norges største utfordrer og våre om lag 2 300 dyktige medarbeidere jobber hver dag for å utfordre hvordan ting kan gjøres bedre for å forenkle hverdagen til bedrifter, for samfunnet og for menneskene som bor her.

Gjennom våre produkter og tjenester utgjør vi navet i det digitale økosystemet i Norge, og vi gir våre kunder tilgang til det som er viktig for dem, på deres vilkår, gjennom hele døgnet – året rundt.

Telia Norge er en del av Nordens største telekomselskap, Telia Company. Vi har merkevarene Telia, OneCall, MyCall og Phonero.

Vi er Telia. Norges største utfordrer.

Kontakter

Ellen C. Scheen

Ellen C. Scheen

Informasjonssjef +47 465 00 000

Relatert innhold

Lanserer ny og bedre Telia Trygg

Lanserer ny og bedre Telia Trygg

Den digitale kriminaliteten øker stadig, og nordmenn er attraktive mål for de kriminelle. Nå styrker Telia trygghetstjenesten Telia Trygg for sine mobilkunder.

Kriminelle tar ikke ferie: Telias tips til en trygg sommer

Kriminelle tar ikke ferie: Telias tips til en trygg sommer

Med sommerferie følger gjerne senkede skuldre, reising rundt i Norge og kanskje en utenlandstur. Kriminelle tar derimot ikke ferie, og Telia råder til forsiktighet og noen enkle forholdsregler for å unngå svindel og tyveri.

Vi er Telia – Norges største utfordrer

Telia Norge er et ledende teknologiselskap som bygger samfunnskritisk infrastruktur og leverer innovative produkter og tjenester innen TV, internett og mobil. Vi er Norges største utfordrer og våre om lag 2 000 dyktige medarbeidere jobber hver dag for å utfordre hvordan ting kan gjøres bedre for å forenkle hverdagen til bedrifter, for samfunnet og for menneskene som bor her. Gjennom våre produkter og tjenester utgjør vi navet i det digitale økosystemet i Norge, og vi gir våre kunder tilgang til det som er viktig for dem, på deres vilkår, gjennom hele døgnet – året rundt. Telia Norge er en del av Nordens største telekomselskap, Telia Company. Vi har merkevarene Telia, OneCall, Mycall og Phonero.

Telia Norge

Lørenfaret 1A
0585 OSLO
Norge