Pressemelding -
Solid første halvår for Telia Norge
Telia Company presenterer i dag resultater for andre kvartal 2024, inkludert tall for Telia Norge.
Kommentarer til Telia Norge sitt resultat fra adm. direktør Stein-Erik Vellan:
Telia nærmer seg et nasjonalt 5G-nett
– Vi fortsetter å lede an i 5G-utbyggingen i Norge og 95 prosent av befolkningen har nå tilgang til vårt nye og raske mobilnett, sier Vellan. – Målet er fortsatt at Telia skal levere Norges første nasjonale 5G-nett i 2024, og vi ser også at stadig flere bedrifter ønsker å samarbeide med oss for å se på mulighetene for egne bedriftsprivate mobilnett.
I andre kvartal viste også tall fra Nasjonal kommunikasjonsmyndighet at Telia for femte år på rad ble vekstvinner i bedriftsmarkedet, og enda flere både store og små virksomheter velger nå Telia på grunn av verdiskapende samarbeid og Norges beste 5G-dekning.
Andre høydepunkter fra andre kvartal inkluderer lansering av et nytt ubegrenset Telia X abonnement med strømmetjenesten Viaplay Total inkludert for den sportsinteresserte. OneCall feirer 20 år med lave priser og har i anledningen lansert et eget jubileumsabonnement, og treffende nok gikk selskapet også i år til topps på Norsk Kundebarometer.
Digitalt utenforskap er et demokratisk problem
I Norge er det over 600 000 mennesker som er lite eller ikke digitale og som ikke deltar i den digitale hverdagen. EUs digitale strategi fra 2023 definerer dette som udemokratisk, og mener at folk i 2030 ikke vil ikke kunne delta på lik linje i demokratiet, om de ikke er digitale.
– Digitalt utenforskap er et problem, både for enkeltmennesker og for oss som samfunn. Det handler om sikkerhet, egen selvfølelse og det handler om demokrati. I Telia har vi en klar ambisjon om å hjelpe flere til å bli digitale, og hittil i år har vi holdt kurs og spredt informasjon og kunnskap som har hjulpet omlag 4 000 nordmenn. Målet er å nå over 20 000 i inneværende år og stadig flere de neste årene. Vi oppfordrer alle teknologiselskaper til å gjøre en innsats for at alle skal kunne delta på lik linje i samfunnet, sier Vellan.
I en nylig undersøkelse som Telia gjennomførte svarte 62 prosent av respondentene at de er bekymret for at flere vil havne utenfor i samfunnet fordi den digitale utviklingen går raskere og raskere.
Topp- og bunnlinjevekst
De økonomiske resultatene for andre kvartal viser en økning i selskapets mobilinntekter og et forbedret driftsresultat sammenlignet med samme periode i fjor.
– Vi hadde bra fart og god drift i andre kvartal, og det gir solide økonomiske resultater, sier Vellan. Resultatet er drevet av vekst i mobilinntekter, flere kunder i både privat- og bedriftsmarkedet og et forbedret driftsresultat sammenlignet med fjoråret. Vi har god kostnadskontroll, og fokus fremover handler om å sikre nye markedsandeler, fortsette å utfordre markedet og skape gode kundeopplevelser på tvers av TV, mobil og internett, avslutter Vellan.
Finansielle nøkkeltall Telia Norge andre kvartal 2024:
Telia Norge, MNOK | Q223 | Q323 | Q423 | Q124 | Q224 |
Mobile Service revenue | 2 162 | 2 301 | 2 213 | 2 191 | 2 231 |
Fixed Service revenue | 972 | 969 | 950 | 949 | 942 |
Total revenue | 3 714 | 3 871 | 3 774 | 3 663 | 3 689 |
EBITDA, adjusted | 1 745 | 1 937 | 1 710 | 1 717 | 1 796 |
Subscriptions ('000) | |||||
Mobile* | 2 407 | 2 440 | 2 340 | 2 355 | 2 381 |
Telephony | 13 | 14 | 14 | 13 | 13 |
Broadband | 502 | 503 | 499 | 492 | 482 |
TV | 481 | 480 | 474 | 466 | 462 |
ARPU | |||||
Mobile post-paid | 295 | 299 | 294 | 294 | 294 |
Mobile pre-paid | 138 | 170 | 142 | 144 | 157 |
Mobile blended | 275 | 282 | 275 | 275 | 276 |
Broadband | 247 | 248 | 246 | 249 | 257 |
TV | 301 | 298 | 292 | 300 | 297 |
* Inkluderer M2M
Emner
Kategorier
--
Telia Norge er et ledende teknologiselskap som bygger samfunnskritisk infrastruktur og leverer innovative produkter og tjenester innen TV, internett og mobil.
Vi er Norges største utfordrer og våre om lag 2 300 dyktige medarbeidere jobber hver dag for å utfordre hvordan ting kan gjøres bedre for å forenkle hverdagen til bedrifter, for samfunnet og for menneskene som bor her.
Gjennom våre produkter og tjenester utgjør vi navet i det digitale økosystemet i Norge, og vi gir våre kunder tilgang til det som er viktig for dem, på deres vilkår, gjennom hele døgnet – året rundt.
Telia Norge er en del av Nordens største telekomselskap, Telia Company. Vi har merkevarene Telia, OneCall, MyCall og Phonero.
Vi er Telia. Norges største utfordrer.