Pressemelding -
Sterkt tredje kvartal for Telia Norge
Telia Company presenterer i dag resultater for tredje kvartal 2018, inkludert tall for Telia Norge.
Kommentarer til Telia Norge sitt resultat fra adm.dir. Abraham Foss:
Skal bygge en ny sterk utfordrer i Norge
For to uker siden ble det kjent at Konkurransetilsynet godkjente Telias oppkjøp av Get TDC Norge. Det nye selskapet vil bli en sterk utfordrer i Norge og tar mål av seg til å levere fremtidens ledende digitale kundeopplevelser.
– På lengre sikt er denne strategiske milepælen uten tvil det viktigste vi gjorde i dette kvartalet. Vi kan love at vi i fremtiden vil skape en helt ny verden av muligheter for våre kunder. Det nye selskapet vil få en konkurransekraft og industriell posisjon som gjør oss i stand til å levere nye og innovative produkter og tjenester på tvers av teknologier og plattformer med vår egen digitale mobil- og fastnettinfrastruktur i bunn. Det er bra for samfunnet, forbrukerne og konkurransen, sier Abraham Foss, administrerende direktør i Telia Norge.
– Når det gjelder det mer kortsiktige har det skjedd mye det siste kvartalet, og gitt hvor viktig vi mener kundereisen blir i fremtiden er vi svært fornøyd med at OneCall igjen er blitt kåret til selskapet med Norges mest fornøyde mobilkunder. I tillegg har de nylig lansert «NestenNy» som vi har veldig troen på, fortsetter Foss.
Tingenes internett er i gang
På Telia Norges IoT Symposium 13. september, med statsminister Erna Solberg til stede, erklærte selskapet som første aktør i Norge sin landsdekkende infrastruktur for tingenes internett for åpnet og klart for kommersielle kunder. De to første store avtalene er nå i boks. Den ene er med trønderbedriften StalkIT, som har vekket internasjonal interesse med sin egenutviklede teknologi for sporing av containere for renovasjonsbransjen.
– Vi er fortsatt i den spede begynnelsen av tingenes internett, men det er veldig spennende å se at gründerbedrifter som vi har samarbeidet med på pilotstadiet tidligere nå manifesterer seg i kommersielle avtaler med store markedsambisjoner, sier Foss. – I en fremtid hvor alt vil være oppkoblet til internett ligger det uante muligheter for nye forretningsmuligheter og verdiskaping. Det handler om effektivisering, det handler om at vi må være smarte og ikke minst handler det om at vi må samarbeide på tvers av industrier, offentlig og privat samt liten og stor, fortsetter Foss.
Overskudd på 1 milliard i tredje kvartal
De økonomiske resultatene for tredje kvartal 2018 viser en vekst i både totalinntektene (4,7%) og EBITDA (14,7%) sammenlignet med tredje kvartal 2017. For første gang i historien leverer Telia Norge et EBITDA kvartalsresultat på over 1 milliard kroner.
– Vi leverer et sterkt resultat med økonomisk vekst på både topp- og bunnlinjen. De viktigste driverne er mobildatabruk, økte grossistinntekter samt at vi leverer som forventet på effektiviseringsprogrammet. Vi ser noen forbedringstegn på kundesiden i privatmarkedet, men vi er ikke fornøyd med utviklingen og vil ta ytterligere grep fremover. Integrasjonsprosjektet mellom Telia og Get TDC er i gang. Vi skal levere på synergiene, og vi ser frem til å ta nye grep i markedet for å utfordre våre konkurrenter på lengre sikt, avslutter Foss.
Finansielle nøkkeltall Telia Norge tredje kvartal 2018:
Telia Norge, MNOK | Q317 | Q417 | Q118 | Q218 | Q318 | |
Mobile Service revenues | 2 101 | 2 044 | 2 023 | 2 019 | 2 091 | |
Total net sales | 2 521 | 2 619 | 2 508 | 2 540 | 2 640 | |
EBITDA excl. non-recurring items | 905 | 844 | 974 | 910 | 1 038 | |
Margin, % | 35,9% | 32,2% | 38,8% | 35,8% | 39,3% | |
Post-paid subscriptions ('000) | 1 961 | 1 919 | 1 927 | 1 913 | 1 893 | |
Pre-paid subscriptions ('000) | 450 | 426 | 415 | 422 | 407 | |
Total subscriptions ('000) | 2 411 | 2 345 | 2 342 | 2 335 | 2 299 | |
Post-paid ARPU (NOK/month) | 295 | 285 | 285 | 289 | 296 | |
Pre-paid ARPU (NOK/month) | 120 | 116 | 110 | 117 | 117 | |
Blended ARPU (NOK/month) | 261 | 253 | 253 | 257 | 262 |
For ytterligere informasjon eller ønske om intervju med Abraham Foss ta kontakt med undertegnede.
Emner
Kategorier
--
Vi er Telia Norge, den nye generasjonen telekom-selskap. Våre 1200 dyktige kollegaer møter hver dag tusenvis av kunder i verdens mest oppkoblede land. Vi er navet i det digitale økosystemet som gjør det mulig for mennesker, virksomheter og samfunn å få tilgang til alt som er viktig for dem, på deres vilkår, gjennom hele døgnet – året rundt. Som del av Nordens største mobilselskap er vi en digital tilrettelegger som sammen med partnere skaper våre digitale borgere sin fremtid og fører verden nærmere alle kunder.
Telia, The New Generation Telco