Pressemelding -
Solid førstehalvår for Telia Norge
Telia Company presenterer i dag resultater for andre kvartal 2018, inkludert tall for Telia Norge.
Kommentarer til Telia Norge sitt resultat fra adm.dir. Abraham Foss:
En ny og sterkere industriutfordrer ser dagens lys
Tidligere i uken ble det kjent at Telia kjøper opp Get og TDC Norge. Det nye selskapet vil bli en sterk industriutfordrer i Norge og tar mål av seg til å levere fremtidens ledende digitale kundeopplevelser.
På lengre sikt er denne strategiske milepælen uten tvil det viktigste vi gjorde i dette kvartalet. Vi kan love at vi i fremtiden vil skape en helt ny verden av muligheter for våre kunder. Det nye selskapet vil få en konkurransekraft og industriell posisjon som gjør oss i stand til å levere nye og innovative produkter og tjenester på tvers av teknologier og plattformer med vår egen digitale mobil- og fastnettinfrastruktur i bunn. Det er bra for samfunnet, forbrukerne og konkurransen, sier Abraham Foss, administrerende direktør i Telia Norge.
– Vi ser frem til en god og konstruktiv dialog med konkurransemyndighetene, og håper selvsagt på en raskest mulig avklaring så vi kan komme raskt i gang med å utfordre markedslederen.
Suksessfull migrering av Chess-kunder
I begynnelsen av april ble alle Chess-kunder informert om at merkevaren skulle slås sammen med Telia. Alle kundene har nå blitt overført til samme pris og datamengde som de hadde tidligere, og prosjektet har vært vellykket.
- Vi tok beslutningen om å forenkle vår merkevareportefølje i privatmarkedet for å kraftsamle vår innsats på å skape enda bedre kundereiser. Vi ser allerede konturene av dette arbeidet gjennom at vi blant annet har fortsatt å vinne alle kundeservicepriser- og undersøkelser samt at vi har vært svært aktive i arbeidet med de ulike merkevarene våre. Overføringen av Chess-kundene har gått litt bedre enn forventet og vi er veldig glad for å ønske de velkommen til Telia hvor utvalget av produkter og tjenester er langt bredere enn tidligere, fortsetter Foss.
Solid økonomisk resultat i andre kvartal
De økonomiske resultatene for andre kvartal 2018 viser en vekst i både totalinntektene (2,5%) og EBITDA (6,4%) sammenlignet med andre kvartal 2017.
- Vi leverer et solid økonomisk resultat med en liten vekst på både topp- og bunnlinjen. Tallene er fortsatt drevet av økt mobildatabruk, stabile grossistinntekter samt bra progresjon i effektiviseringsprogrammet. Vi ser samtidig en dreining i privatmarkedet på hovedbrandet vårt mot at stadig flere kjøper telefon gjennom vår Svitsj-ordning. Vi har en liten reduksjon på kundesiden i andre kvartal som vi ikke er fornøyde med. Vi har tatt flere grep, og vil fortsette å ta grep, for å beholde eksisterende kunder og vinne nye kunder. Samtidig vitner tallene om at konkurransen om kundene i lavprissegmentet er tøff, avslutter Foss.
Finansielle nøkkeltall Telia Norge andre kvartal 2018:
Telia Norge, MNOK | Q217 | Q317 | Q417 | Q118 | Q218 |
Mobile Service revenues | 2 036 | 2 101 | 2 044 | 2 023 | 2 019 |
Total net sales | 2 478 | 2 521 | 2 619 | 2 508 | 2 540 |
EBITDA excl. non-recurring items | 855 | 905 | 844 | 974 | 910 |
Margin, % | 34,5% | 35,9% | 32,2% | 38,8% | 35,8% |
Post-paid subscriptions ('000) | 1 984 | 1 961 | 1 919 | 1 927 | 1913 |
Pre-paid subscriptions ('000) | 457 | 450 | 426 | 415 | 422 |
Total subscriptions ('000) | 2 441 | 2 411 | 2 345 | 2 342 | 2 335 |
Post-paid ARPU (NOK/month) | 288 | 295 | 285 | 285 | 289 |
Pre-paid ARPU (NOK/month) | 116 | 120 | 116 | 110 | 117 |
Blended ARPU (NOK/month) | 256 | 261 | 253 | 253 | 257 |
For ytterligere informasjon eller ønske om intervju med Abraham Foss ta kontakt med kommunikasjonsdirektør Henning Lunde.
Emner
--
Vi er Telia Norge, den nye generasjonen telekom-selskap. Våre 1200 dyktige kollegaer møter hver dag tusenvis av kunder i verdens mest oppkoblede land. Vi er navet i det digitale økosystemet som gjør det mulig for mennesker, virksomheter og samfunn å få tilgang til alt som er viktig for dem, på deres vilkår, gjennom hele døgnet – året rundt. Som del av Nordens største mobilselskap er vi en digital tilrettelegger som sammen med partnere skaper våre digitale borgere sin fremtid og fører verden nærmere alle kunder.
Telia, The New Generation Telco