Pressemelding -
Telia advarer: Slik sikrer du telefonen din mot tyveri og misbruk
Nordmenn reiser ut i verden igjen etter pandemien, og med høstferien for døren er det mange som planlegger utenlandstur. Pass på mobilen din, den kan være attraktiv for tyver, særlig hvis den ikke er tilstrekkelig beskyttet.
– I det siste, og særlig etter sommerferien, har vi fått henvendelser fra kunder som har opplevd å bli frastjålet mobilen sin i utlandet. En moderne mobiltelefon er kostbar, og vil være attraktiv for tyver, på linje med andre verdisaker. Derfor ber vi kunder være på vakt og gjøre det de kan for å beskytte den. Det gjelder både i utlandet og hjemme, sier Øivind Kristiansen, svindelekspert i Telia Norge.
Bruk PIN og hold koden hemmelig
Kristiansen oppfordrer nordmenn til å beskytte telefonen sin på samme måte som man beskytter bankkortet sitt. Ikke bare er en mobiltelefon i seg selv kostbar, men det er også mye potensiell skade i at uvedkommende får tak i telefonen din.
– For de med uærlige hensikter er det først og fremst verdien på en smarttelefon på annenhåndsmarkedet som er det mest interessante. Her kan en aktiv skjermlås med kode eller ansiktsgjenkjenning sikre innholdet på telefonen din, eller hindre at den kan videreselges på svartebørsmarkedet, sier han.
Undersøkelser Telia har gjort viser at mange ikke har aktivert PIN-kode. Telia leverer alle SIM-kort med aktiv PIN-kode, men på en smarttelefon skal det få trykk til for å deaktivere eller endre denne koden.
– Som teleoperatør kan vi ikke pålegge kundene å ha denne aktivisert, men vi kan gi deg noen råd om hvorfor det er lurt å ha koden påslått, sier Kristiansen.
Er PIN avslått kan SIM-kortet nemlig enkelt settes inn i en ny telefon og misbrukes ved å lytte på personsvarmeldinger, motta dine innkommende private samtaler og lese dine SMS. Mange sosiale medier-applikasjoner og noen banktjenester benytter dessuten tofaktorautentisering på SMS som innlogging, og dermed kan uvedkommende overta disse hvis PIN ikke er aktivert:
– Det mange ikke tenker på er at et SIM-kort også er å anse som et bankkort, forklarer Kristiansen. – For en med uærlige hensikter kan et SIM-kort uten PIN-kode benyttes til å ringe dyre utenlandske destinasjoner. Melder du ikke ifra til din teleoperatør innen rimelig tid kan dette bli kostbart for deg som kunde.
Mange henvendelser om glemt PIN-kode
Telias kundesenter mottar et svært høyt antall henvendelser hver måned fra kunder som har gått tom for batteri og som ikke husker PIN-koden sin når de da skal skru mobilen på igjen.
– Vi skrur sjelden av telefonen, men bruker heller flymodus, og PIN-koden ligger av den grunn ikke helt fremst i pannebrasken. Vi slår derfor et slag for å huske PIN-koden, og kanskje bør vi skru telefonen helt av noen ganger, slik at vi faktisk må taste inn PIN-koden innimellom, sier Kristiansen.
Skulle du være uheldig og bli frastjålet mobiltelefonen din, kontakt kundesenteret så raskt som mulig, i tillegg til politi og forsikringsselskap.
Telias råd for å unngå tyveri og misbruk:
- Mobiltelefon og SIM er lettomsettelig og må håndteres som verdisaker
- Et SIM-kort er som et bankkort og kan misbrukes av andre – på samme måte som du ikke lar bankkortet ditt ligge på restaurantbordet ubeskyttet bør du heller ikke la telefonen ligge slik
- Pass på at du har aktivert PIN-koden
- Lær deg PIN-koden utenat – ikke oppbevar en lapp med koden for eksempel under dekselet
- Usikker på om du har koden aktivert? Slå telefonen helt av og sjekk om du blir bedt om å taste koden når du slår den på igjen
- Glemt PIN-kode? Denne finner du på Telia Min side
- Er PIN-kode avslått kan denne enkelt slås på under innstillinger i telefonmenyen
Emner
Kategorier
--
Telia Norge er et ledende teknologiselskap som bygger samfunnskritisk infrastruktur og leverer innovative produkter og tjenester innen TV, internett, mobil og smart hjem-teknologi.
Vi er Norges største utfordrer og våre om lag 2 300 dyktige medarbeidere jobber hver dag for å utfordre hvordan ting kan gjøres bedre for å forenkle hverdagen til bedrifter, for samfunnet og for menneskene som bor her.
Gjennom våre produkter og tjenester utgjør vi navet i det digitale økosystemet i Norge, og vi gir våre kunder tilgang til det som er viktig for dem, på deres vilkår, gjennom hele døgnet – året rundt.
Telia Norge er en del av Nordens største telekomselskap, Telia Company. Vi har merkevarene Telia, OneCall, MyCall og Phonero.
Vi er Telia. Norges største utfordrer.