Gå videre til innhold
Julehandel er høysesong for svindlere – slik beskytter du deg

Pressemelding -

Julehandel er høysesong for svindlere – slik beskytter du deg

Vær skeptisk når du handler på nett i førjulstiden: julehandelen er jaktsesong for kriminelle. Les Telias tips til hvordan du beskytter deg.

Alle ønsker å gjøre et godt kjøp, og i forbindelse med julehandelen ser mange av oss frem til fristende tilbud. Men jakten på de beste tilbudene er også jaktsesongen for kriminelle. De er godt rigget med falske tilbud, de kan benytte seg av kjente merkevarer i sine svindelforsøk, og de kan til og med bygge falske nettbutikker, klare til å ta bestillingen din og beholde pengene dine.

– I tiden før høytider og i forbindelse med salgskampanjer som Black Week ser vi at svindlere er mer aktive enn vanlig, både når det gjelder falske nettsider og utsending av falske SMS som utgir seg for å være fra kjente merkevarer, advarer Øivind Kristiansen, svindelekspert i Telia Norge. – Samtidig er mange stresset og har mange baller i luften før jul, og vi er kanskje ikke like årvåkne som vi burde være. Ting går litt fort i svingene, og kombinert med lure svindlere kan det gjøre at vi biter på. For vi venter jo faktisk på en pakke i posten, og er det så farlig om vi klikker på en lenke eller to?

Spiller på hast

Tidligere var språket i falske nettbutikker lett å avsløre, men svindlerne blir mer og mer profesjonelle. Samtidig retter de sin ulovlige virksomhet mot de plattformene folk befinner seg på, nemlig telefonen – enten via apper, SMS eller samtaler. Daglig får Telia tips fra kunder som oppdager mulige svindelforsøk, og i det siste er svindelen blitt mer målrettet.

– Svindlere spiller gjerne på et usikkerhetsmoment, og fremstiller saken som at det pågår noe som vedrører deg og at det haster å agere. Vi oppfordrer våre kunder til å være på vakt: Er prisen på varen unormalt lav, forventer du en forsendelse fra denne leverandøren, har du kjøpt en vare på denne nettbutikken eller hvorfor må du oppgi personlig informasjon? Blir du usikker kan det være lurt å ta et steg tilbake, være føre var og kanskje spørre en datakyndig venn om råd, sier Kristiansen.

Se opp for svindel-SMS

Netthandel blir vanligere og vanligere, og i førjulstiden er det flere av oss som bestiller både julegaver og gode tilbud på nett. Kristiansen råder folk til å være på vakt for svindel-SMS der avsender fremstår som et selskap som har sendt deg en pakke i posten.

– Årlig, og spesielt i førjulstiden, ser vi flere eksempler på SMSer kunder mottar fra ukjente norske nummere. Innholdet i SMSene er på norsk og de inneholder en lenke. Dersom du mottar disse meldingene, men ikke har bestilt noe, eller du ikke kjenner igjen avsender - ikke klikk på lenken, advarer Kristiansen. – Samtidig er det viktig at man aldri gir fra seg BankID-informasjon til noen.

Hvis du mistenker at du er utsatt for svindel, bør du sperre BankID, kontakte operatøren og banken din, samt anmelde til politiet.

Telia har samlet noen tips for tryggere shopping på nett:

Før du handler: stopp, tenk og sjekk at alt er som det skal være før du trykker «kjøp» i nettbutikken. Dette bør du vurdere:

  1. Den første regelen er gammel klassiker: Hvis noe virker for godt til å være sant, er det sannsynligvis for godt til å være sant. Da er det på tide å stoppe opp og tenke.
  2. Sjekk gjerne nettbutikken på Trustpilot. Her kan kunder legge igjen anmeldelser om selskaper. Bedrifter kan verifisere seg med Trustpilot for å vise at de er seriøse, og nettstedet jobber også aktivt med å avsløre og fjerne falske anmeldelser. Hvis et selskap er ubekreftet og ser ut til å være startet nylig er det lurt å være forsiktig.
  3. Ikke klikk på lenker i e-poster som reklamerer med gode tilbud uten å sjekke at alt er riktig – de kan være falske. Hold musepekeren over lenken og se deretter om adressen samsvarer med selskapets nettsted. Du kan også gå til selskapets nettside og sjekke at de samme tilbudene er presentert der. Noen tilbud kan selvfølgelig være personlig rettet mot deg, så hvis tilbudet ikke vises på nettstedet eller hvis du generelt er usikker, kan du kontakte selskapet for å sjekke om det er riktig.
  4. Det samme gjelder lenker til sosiale medier.
  5. Når du er sikker på at tilbudene er ekte, kan du handle i vei!
  6. De fleste leverandører lar deg følge status og frakt på nett via lenker i SMSer, og dette vet svindlerne å benytte seg av, så vær på vakt!

Les mer om svindelmetoder og hva du kan gjøre her:

Alt du må vite om SMS-svindel | Telia | Telia

Dette bør du vite om telefonsvindel | Telia | Telia

Emner

Kategorier


--

Telia Norge er et ledende teknologiselskap som bygger samfunnskritisk infrastruktur og leverer innovative produkter og tjenester innen TV, internett, mobil og smart hjem-teknologi.

Vi er Norges største utfordrer og våre om lag 2 300 dyktige medarbeidere jobber hver dag for å utfordre hvordan ting kan gjøres bedre for å forenkle hverdagen til bedrifter, for samfunnet og for menneskene som bor her.

Gjennom våre produkter og tjenester utgjør vi navet i det digitale økosystemet i Norge, og vi gir våre kunder tilgang til det som er viktig for dem, på deres vilkår, gjennom hele døgnet – året rundt.

Telia Norge er en del av Nordens største telekomselskap, Telia Company. Vi har merkevarene Telia, OneCall, MyCall og Phonero.

Vi er Telia. Norges største utfordrer.

Kontakter

Ellen C. Scheen

Ellen C. Scheen

Informasjonssjef +47 465 00 000

Relatert innhold

Norske operatører går nå sammen for å forhindre misbruk av norske numre i telefonsvindel.

Sperrer utenlandske svindlere

Telia og andre norske operatører går nå sammen om å stoppe telefonsvindel. En felles sperre forhindrer at utenlandske kriminelle utnytter norske numre i telefonsvindel.

Lanserer trygghetstjenesten Telia Trygg

Lanserer trygghetstjenesten Telia Trygg

Telia gjør det enklere å være trygg på nett. Med trygghetstjenesten Telia Trygg kan kundene nå få omfattende beskyttelse mot ID-tyveri og netthandel-svindel som en del av sitt mobilabonnement.

Norge på svindeltoppen i Norden

Norge på svindeltoppen i Norden

Norge er ekstremt mye mer utsatt for forsøk på telefonsvindel enn våre naboland. Det viser helt ferske tall fra Telia. Der selskapet i løpet av januar blokkerte over 4 millioner oppringninger i Norge, er tilsvarende tall for Sverige og Danmark kun litt over halvparten av dette.

Svindlerne spiller gjerne på vår nysgjerrighet om egen person.

Her er mobiltruslene i 2022

Svindlere finner hele tiden nye metoder i sine forsøk på å lure oss, og de blir stadig mer sofistikerte og vanskelige å oppdage. Her er svindelmetodene Telia ber deg se opp for i 2022.

Vi er Telia – Norges største utfordrer

Telia Norge er et ledende teknologiselskap som bygger samfunnskritisk infrastruktur og leverer innovative produkter og tjenester innen TV, internett og mobil. Vi er Norges største utfordrer og våre om lag 2 000 dyktige medarbeidere jobber hver dag for å utfordre hvordan ting kan gjøres bedre for å forenkle hverdagen til bedrifter, for samfunnet og for menneskene som bor her. Gjennom våre produkter og tjenester utgjør vi navet i det digitale økosystemet i Norge, og vi gir våre kunder tilgang til det som er viktig for dem, på deres vilkår, gjennom hele døgnet – året rundt. Telia Norge er en del av Nordens største telekomselskap, Telia Company. Vi har merkevarene Telia, OneCall, Mycall og Phonero.

Telia Norge

Lørenfaret 1A
0585 OSLO
Norge