Gå videre til innhold
Norge på svindeltoppen i Norden

Pressemelding -

Norge på svindeltoppen i Norden

Norge er ekstremt mye mer utsatt for forsøk på telefonsvindel enn våre naboland. Det viser helt ferske tall fra Telia. Der selskapet i løpet av januar blokkerte over 4 millioner oppringninger i Norge, er tilsvarende tall for Sverige og Danmark kun litt over halvparten av dette.

Mange opplever å bli oppringt av et ukjent utenlandsk nummer der det legges på etter kun få ring. Denne formen for svindel kalles wangiri, som betyr «ett ring og kutt» på japansk. Svindlerne oppretter høykostnummerserier i utlandet og tjener gode penger på å bli ringt tilbake. Det er grunnen til at de ofte legger på før anropene rekker å bli besvart.

Telia har på tvers av de nordiske landene og Baltikum et system som overvåker denne aktiviteten, og selskapet begrenser aktivt anrop som avdekkes som wangiri. Numrene blir sperret fra å ringe inn til norske kunder, samtidig som Telia sperrer for kundenes mulighet til å ringe tilbake for å unngå at de blir lurt. Tall fra Telia viser at svindlerne gjør fremstøt i Norge i en helt annen skala enn i våre naboland.

– Vårt system blokkerte over fire millioner wangiri-oppringninger i Norge i januar, mens det i Sverige ble blokkert 2,6 millioner, i Danmark 2,2 millioner, og i Finland så lite som 450 000, forteller Øivind Kristiansen, Fraud Controller i Telia Norge. – Vi har akkurat det samme systemet på tvers av landene, så dette sier noe om hvor mye mer hissig på grøten svindlerne er mot norske kunder sammenlignet med resten av Norden.

Nordmenn naive og lette bytter?

Hva som gjør at svindlerne forsøker seg i så mye større grad mot norske kunder enn mot våre naboer, er utfordrende å svare på, synes Kristiansen:

– I Norge har mange god økonomi, og vi har samtidig høy grad av tillit til våre medmennesker, og ikke minst til våre myndigheter og bankinstitusjoner. Svindlerne tror kanskje de kan ha større sjanse for å lykkes hos nordmenn sammenlignet med svensker, dansker eller finner, og at de derfor legger trykket her. Det kan også være at de opplever at de historisk har truffet godt med sine svindelfremstøt, og at det lønner seg å bruke tiden på oss nordmenn, sier han.

Har blokkert en halv milliard wangiri-anrop

Telia har blokkert tusenvis av wangiri-anrop hver eneste dag siden selskapet i 2017 var først i Norden med å implementere et slikt system. Totalt har Telia blokkert nesten en halv milliard samtaler fra å nå kunder i Norden og Baltikum. Bare i Norge har Telia blokkert 83 220 815 anrop fra å nå norske kunder.
Wangiri-trafikken går i bølger, og Telia har sett en økning siden slutten av desember og begynnelsen av januar. Dessverre vil det alltid være noen wangiri-anrop som slipper gjennom til kundene. Imidlertid er det vanskelig å finne tall på akkurat hvor mange som ringer tilbake og blir svindlet på denne måten, fordi det varierer hvorvidt kundene melder fra. Mye tyder likevel på at norske kunder blir stadig mer bevisste disse svindelforsøkene, og stadig færre ringer tilbake.

– Vi oppfordrer våre kunder til å være årvåkne og ikke besvare eller ringe tilbake til ukjente utenlandske telefonnumre. Det koster ingenting å besvare dem, men kan bli dyrt å ringe dem tilbake. Vi oppfordrer kundene til å blokkere slike telefonnumre etter hvert som de kommer, det gjør man enkelt i telefonens innstillinger, sier Kristiansen.

Blokkerte wangiri-samtaler i Norden i januar:

Norge: 4 179 948

Sverige: 2 657 421

Danmark: 2 243 170

Finland: 454 538

Topp 10 land det ringes fra:

1. Pakistan +92

2. Portugal +395

3. New Caledonia +687

4. Chad +235

5. Irland +353

6. Østerrike +43

7. Kypros +357

8. Tyskland +49

9. Haiti +509

10. USA +1

Telias råd for å unngå svindel:

  • Ikke ring tilbake hvis du ser at et ukjent nummer fra utlandet har ringt deg
  • Ikke klikk på lenker du har mottatt fra ukjente nummer
  • Ikke last ned apper fra andre steder enn Google Play og App Store
  • Oppgi aldri BankID-koden din til noen, selv ikke politiet
  • Vær kritisk - husk at ingen profesjonelle aktører spør etter personlige opplysninger
  • Kontakt banken din via offisielle numre hvis du får en henvendelse du mistenker ikke er legitim
  • De fleste smarttelefonene kan sperre anrop fra plagsomme numre. Sjekk med din leverandør

Emner

Kategorier


--

Telia Norge er et ledende teknologiselskap som bygger samfunnskritisk infrastruktur og leverer innovative produkter og tjenester innen TV, internett, mobil og smart hjem-teknologi.

Vi er Norges største utfordrer og våre om lag 2 300 dyktige medarbeidere jobber hver dag for å utfordre hvordan ting kan gjøres bedre for å forenkle hverdagen til bedrifter, for samfunnet og for menneskene som bor her.

Gjennom våre produkter og tjenester utgjør vi navet i det digitale økosystemet i Norge, og vi gir våre kunder tilgang til det som er viktig for dem, på deres vilkår, gjennom hele døgnet – året rundt.

Telia Norge er en del av Nordens største telekomselskap, Telia Company. Vi har merkevarene Telia, OneCall, MyCall og Phonero.

Vi er Telia. Norges største utfordrer.

Kontakter

Ellen C. Scheen

Ellen C. Scheen

Informasjonssjef +47 465 00 000

Relatert innhold

Svindlerne spiller gjerne på vår nysgjerrighet om egen person.

Her er mobiltruslene i 2022

Svindlere finner hele tiden nye metoder i sine forsøk på å lure oss, og de blir stadig mer sofistikerte og vanskelige å oppdage. Her er svindelmetodene Telia ber deg se opp for i 2022.

Norske operatører går nå sammen for å forhindre misbruk av norske numre i telefonsvindel.

Sperrer utenlandske svindlere

Telia og andre norske operatører går nå sammen om å stoppe telefonsvindel. En felles sperre forhindrer at utenlandske kriminelle utnytter norske numre i telefonsvindel.

Vi er Telia – Norges største utfordrer

Telia Norge er et ledende teknologiselskap som bygger samfunnskritisk infrastruktur og leverer innovative produkter og tjenester innen TV, internett og mobil. Vi er Norges største utfordrer og våre om lag 2 000 dyktige medarbeidere jobber hver dag for å utfordre hvordan ting kan gjøres bedre for å forenkle hverdagen til bedrifter, for samfunnet og for menneskene som bor her. Gjennom våre produkter og tjenester utgjør vi navet i det digitale økosystemet i Norge, og vi gir våre kunder tilgang til det som er viktig for dem, på deres vilkår, gjennom hele døgnet – året rundt. Telia Norge er en del av Nordens største telekomselskap, Telia Company. Vi har merkevarene Telia, OneCall, Mycall og Phonero.

Telia Norge

Lørenfaret 1A
0585 OSLO
Norge