Gå videre til innhold
Telia advarer mot mobilsvindel: - Nordmenn må være på vakt i sommer

Pressemelding -

Telia advarer mot mobilsvindel: - Nordmenn må være på vakt i sommer

Selv om den store Flubot-bølgen er slått tilbake, var seks av ti mobilbrukere som lastet ned det skadelige viruset norske, og vi må fortsatt være årvåkne for å unngå svindel. Her er Telias tips for en sikrere mobilhverdag.

– Mange har kanskje merket at det har vært stille på SMS-fronten i det siste, og at de ikke lenger får kryptiske meldinger om å hente en pakke, eller lenke til å se en video om seg selv, sier Øivind Kristiansen, svindelekspert i Telia Norge. – Flubot er stanset for denne gang, men når vi ser at 60 prosent av alle Telia-kunder som lastet ned viruset er norske, er det all grunn til fortsatt å være på vakt.

6 av 10 som gikk på var norske

Nylig meldte Europol at de i samarbeid med europeisk politi og teleoperatører har klart å stoppe nettverket som sto bak Flubot-viruset som spredde seg mellom Android-telefoner over hele verden. Flubot ble første gang oppdaget i Norge mai 2021, over et par uker ble viruset spredd blant norske mobilkunder før det brått ble stille igjen. I november dukket viruset opp igjen i perfekt tid til juleforberedelsene og gaveinnkjøp på nett. Utover våren 2022 utviklet Flubot seg videre til å sende MMS og ikke bare SMS, og toppen var i april, før mottiltak ble lansert. På det meste ble det sendt ut rundt 80 000 SMS på en dag av infiserte kunder. Analyser viser at norske mobilbrukere var de som i størst grad gikk på limpinnen, selv om norske Telia-kunder kun utgjør 20 prosent av det totale antall Telia-kunder i Norden. På andreplass kom svenske mobilkunder, med 30 prosent av nedlastingene.

Vi har tidligere sett at svindlere i større grad prøver seg på nordmenn sammenlignet med våre nordiske naboer, og det er ikke så enkelt å svare på hvorfor. Det kan være at vi er mer naive og at vi i større grad har tillit til hverandre og til samfunnet generelt, men Flubot-tallene viser at vi må være mer forsiktige, sier Kristiansen.

Målrettede angrep mot kunder

For selv om Telia har gode filtre og løsninger som begrenser ulike former for svindelangrep har ikke kunder vært uberørt.

– Viruset har vist seg å være vanskelig å bekjempe, fordi det er kundenes telefoner og ikke våre interne systemer som har vært målet. Dette er en trend vi har sett de siste årene: kundene er det nye målet for svindlerne, der våre kommunikasjonstjenester misbrukes til å utføre både brede og mer målrettede angrep mot kundene, sier Kristiansen.

Telias svindelekspert råder derfor nordmenn til fortsatt å være på vakt. Det kan komme nye varianter av Flubot-viruset, men også andre svindelmetoder lever i beste velgående, som for eksempel wangiri og såkalt Microsoft-svindel.

– Vi må anta at dette ikke er siste gang vi ser slike virus, og at de vil bli enda mer sofistikerte i fremtiden. Vi frykter også at de vil gjøre mer skade og treffe kundene hardere. Derfor maner vi til forsiktighet og mistenksomhet. Ikke ring tilbake hvis du har et ubesvart anrop fra utlandet, og legg på hvis du blir bedt om å oppgi personlige opplysninger. Husk på at du har lagret mye verdi i telefonen, og den er inngangen til svært mange tjenester som kan misbrukes. Hegn om den!

Telias råd for å unngå svindel:

  • Ikke ring tilbake hvis du ser at et ukjent nummer fra utlandet har ringt deg
  • Ikke klikk på lenker du har mottatt fra ukjente nummer
  • Ikke last ned apper fra andre steder enn Google Play og App Store
  • Oppgi aldri BankID-koden din til noen, selv ikke politiet
  • Vær kritisk - husk at ingen profesjonelle aktører spør etter personlige opplysninger
  • Kontakt banken din via offisielle numre hvis du får en henvendelse du mistenker ikke er legitim
  • De fleste smarttelefonene kan sperre anrop fra plagsomme numre. Sjekk med din leverandør

Hva er Flubot-malware?

  • En app eller et program som installerer seg skjult på telefonen din og som sender tusenvis av SMS uten at du vet det selv til andre numre for å spre seg videre fra din telefon
  • Ved installasjon av Flubot gis appen også tilgang og rettigheter som for eksempel kan kopiere brukernavn og passord fra andre apper og nettsider du besøker
  • I verste fall kan de som står bak programvaren også lese SMS du sender og mottar på vanlig måte

Emner

Kategorier


--

Telia Norge er et ledende teknologiselskap som bygger samfunnskritisk infrastruktur og leverer innovative produkter og tjenester innen TV, internett, mobil og smart hjem-teknologi.

Vi er Norges største utfordrer og våre om lag 2 300 dyktige medarbeidere jobber hver dag for å utfordre hvordan ting kan gjøres bedre for å forenkle hverdagen til bedrifter, for samfunnet og for menneskene som bor her.

Gjennom våre produkter og tjenester utgjør vi navet i det digitale økosystemet i Norge, og vi gir våre kunder tilgang til det som er viktig for dem, på deres vilkår, gjennom hele døgnet – året rundt.

Telia Norge er en del av Nordens største telekomselskap, Telia Company. Vi har merkevarene Telia, OneCall, MyCall og Phonero.

Vi er Telia. Norges største utfordrer.

Kontakter

Ellen C. Scheen

Ellen C. Scheen

Informasjonssjef +47 465 00 000

Relatert innhold

Vi er Telia – Norges største utfordrer

Telia Norge er et ledende teknologiselskap som bygger samfunnskritisk infrastruktur og leverer innovative produkter og tjenester innen TV, internett og mobil. Vi er Norges største utfordrer og våre om lag 2 300 dyktige medarbeidere jobber hver dag for å utfordre hvordan ting kan gjøres bedre for å forenkle hverdagen til bedrifter, for samfunnet og for menneskene som bor her. Gjennom våre produkter og tjenester utgjør vi navet i det digitale økosystemet i Norge, og vi gir våre kunder tilgang til det som er viktig for dem, på deres vilkår, gjennom hele døgnet – året rundt. Telia Norge er en del av Nordens største telekomselskap, Telia Company. Vi har merkevarene Telia, OneCall, Mycall og Phonero.

Telia Norge
Lørenfaret 1A
0585 OSLO
Norge