Pressemelding -
Telia Norge leverer et solid årsresultat 2018
Telia Company presenterer i dag resultater for fjerde kvartal 2018, inkludert tall for Telia Norge.
Kommentarer til Telia Norges resultat fra adm.dir. Abraham Foss:
Mange milepæler i 2018
– 2018 var nok et begivenhetsrikt og bra år for Telia Norge. Vi har nådd mange nye milepæler, og tatt flere steg i riktig retning for å gjøre våre kunders reise med oss enda bedre, sier Abraham Foss, administrerende direktør i Telia Norge. – Den viktigste strategiske milepælen i 2018 var naturlig nok sammenslåingen med Get TDC. I tillegg var vi først i Norge med å åpne vår landsdekkende infrastruktur for tingenes internett, og vi har tatt første steg på veien mot 5G-gigabitsamfunnet gjennom vårt testnett i Oslo og åpningen av verdens første 5G-kino.
Andre høydepunkter i 2018 er forenklingen av merkevareporteføljen i privatmarkedet, seier og tapetsering av pallen i flere eksterne kundeservicepriser samt at Phonero-integrasjonen er sluttført gjennom avslutningen av Norges største overføring av bedriftskunder.
Det nye selskapet begynner å ta form
Sammenslåingen med Get TDC går etter planen, og strukturen på hele den nye organisasjonen planlegges ferdigstilt i løpet av første kvartal.
– Vi har holdt et forholdsvis høyt integreringstempo med å skape det nye selskapet. Både for å holde trykk i markedet og fokus på kundene, men også fordi vi ser mange spennende muligheter som vi ønsker å komme raskt i gang med. Vi har allerede satt lederstrukturen på de tre øverste nivåene, og det er helt fantastisk å få så mange nye, kunnskapsrike og energiske kollegaer ombord på reisen vår. Sammen skal vi utfordre og skape en helt ny verden av muligheter for våre kunder, fortsetter Foss.
Solid økonomisk utvikling fra 2017 til 2018
De økonomiske resultatene for 2018 er bedre på de fleste områder sammenlignet med 2017. De totale inntektene økte med 5,7 prosent (eksl. Get TDC) i 2018 og EBITDA-forbedringen var på 11,9 prosent (eksl. Get TDC).
– 2018 sett under ett har vi en positiv utvikling på både topp- og bunnlinjen sammenlignet med året før. De viktigste driverne har vært økt mobildatabruk, økte grossistinntekter, god kostnadskontroll, samt synergier etter sammenslåingen med Phonero. Vi fortsetter å levere ARPU-vekst, men vi er ikke like tilfreds med tap av privatkunder i mobilmarkedet, sier Foss. – Ambisjonen for 2019 er å snu denne trenden og vokse videre i bedriftsmarkedet. Sammenslåingen med Get TDC går etter planen, og som en sterkere utfordrer ser vi frem til å lansere nye og innovative produkter og tjenester på tvers av teknologier og plattformer.
Finansielle nøkkeltall Telia Norge 2018:
Telia Norge, MNOK | Q417 | Q118 | Q218 | Q318 | Q418* | 2017 | 2018* | |
Mobile Service revenues | 2 044 | 2 023 | 2 019 | 2 091 | 2 038 | 8 013 | 8 171 | |
Fixed Service revenues | 36 | 35 | 31 | 30 | 795 | 116 | 892 | |
Total net sales | 2 613 | 2 504 | 2 535 | 2 636 | 3 445 | 9 744 | 11 119 | |
EBITDA, adjusted | 844 | 974 | 910 | 1 038 | 1 280 | 3 419 | 4 202 | |
Margin, % | 32,2% | 38,8% | 35,8% | 39,3% | 37,1% | 35,0% | 37,7% | |
Subscriptions ('000) | ||||||||
Mobile | 2 345 | 2 342 | 2 335 | 2 299 | 2 324 | 2 345 | 2 324 | |
Fixed telephony | 11 | 10 | 9 | 9 | 59 | 11 | 59 | |
Broadband | 417 | 417 | ||||||
TV | 504 | 504 |
* I fjerde kvartal 2018 inngår tallene fra Get TDC.
Emner
Kategorier
--
Vi er Telia Norge, den nye generasjonen telekom-selskap. Våre 2 200 dyktige kollegaer møter hver dag tusenvis av kunder i verdens mest oppkoblede land. Vi er navet i det digitale økosystemet som gjør det mulig for mennesker, virksomheter og samfunn å få tilgang til alt som er viktig for dem, på deres vilkår, gjennom hele døgnet – året rundt. Som del av Nordens største telekomselskap er vi en digital tilrettelegger som sammen med partnere skaper våre digitale borgere sin fremtid og fører verden nærmere alle kunder.
Telia, The New Generation Telco