Gå videre til innhold

Pressemelding -

Telias nasjonale 5G-nett: voldsom økning i datatrafikk, men strømbruk per terabyte nesten halvert

Telia har de siste årene modernisert mobilnettet og er først i Norge med et nasjonalt 5G-nett. Resultatet er økning i datatrafikk på 102 prosent, mens strømforbruket per terabyte er redusert med 44 prosent, takket være smart strømbruk på basestasjonene.

Siden Telia startet moderniseringen av mobilnettet i 2020 har tusenvis av basestasjoner over hele landet fått helt ny 5G og enda bedre kapasitet på 4G. Kunder kan nyte godt av fantastiske hastigheter, suveren dekning og et stabilt og sikkert mobilnett. Det gjenspeiles også i databruken, som har økt med hele 102 prosent siden 2022. Likevel har Telia klart å holde strømbruken nede og sørget for effektiv strømbruk målt opp mot datatrafikk:

– Vårt mål har hele tiden vært å bruke så lite strøm som mulig og likevel levere tjenester i henhold til kundenes forventninger, sier Georg Svendsen, leder for infrastruktur i Telia Norge. – Med 5G fikk vi tilgang til mer spektrum og andre frekvenser som bruker mye mer effektive måter å transportere data via radiobølger på, og det gjør det mulig for oss å spare betydelig med strøm, uten at det går utover kundeopplevelsen. Strømforbruket per terabyte er nesten halvert, men kundene nyter fortsatt godt av hastigheten og kapasiteten i Norges ledende mobilnett.

Terabyte, ofte forkortet TB, er en måleenhet for datalagringskapasitet. Én terabyte tilsvarer 1000 gigabyte (GB), 1 000 000 megabyte (MB), 1 000 000 000 kilobyte (kB), 1 000 000 000 000 byter (B).

5G mer energieffektivt

Nesten halvparten av datatrafikken i Telias mobilnett går nå via 5G. Det er en mer energieffektiv teknologi enn eldre nettverksteknologier, som for eksempel 2G, som Telia stenger ned fra august i år. Det betyr at Telia klarer å produsere veldig mye mer data per kilowatt-time:

– Ved hjelp av ulike smarte grep har vi altså klart å redusere energiforbruket per terabyte. Ett eksempel er at vi skrur av det vi kaller kapasitetslaget, som betyr at vi rett og slett setter basestasjoner i søvnmodus når kundebehovet er lavere, for eksempel om natten. På den måten kan vi utnytte utstyret mer energieffektivt uten at det påvirker kundene, forklarer Svendsen.

Energiforbruk sentralt i Telias bærekraftsarbeid

Energiforbruk er et viktig område for Telias bærekraftsarbeid, og selskapet har satt klare mål innenfor dette feltet.

– Våre gjeldende mål inkluderer å begrense økningen i strømforbruk til syv prosent sammenlignet med 2022, samtidig som mobildatatrafikken i egne nett forventes å dobles. I tillegg vil vi kompensere karbon av gjenværende utslipp av klimagasser fra egen virksomhet, inkludert forretningsreiser, sier Svendsen.

Telias totale strømforbruk representerer 94 prosent av Telias totale energiforbruk. Telia bruker kun 100 prosent fornybar strøm, og i Telia står mobilnettet for mesteparten av strømforbruket.

Press mot leverandører

Telia har forpliktet seg til å oppnå netto nullutslipp av klimagasser i hele verdikjeden innen 2040. Dette vil kreve at selskapet reduserer sine utslipp med 90 prosent sammenlignet med basisåret 2018, og nøytraliserer resten. Innen 2030 skal Telia minst halvere sine utslipp, sammenlignet med samme basisår.

Telia forventer ytterligere økning i datatrafikk, så å opprettholde et sterkt fokus på energiledelse er en nøkkelfaktor for å redusere Telias totale klimagassutslipp:

– I tillegg til å implementere energieffektiviserende tiltak har vi tro på at fremtiden vil bringe muligheter når det gjelder fornybar energi, og vi vil fortsette å utfordre måten vi forbruker energi på, sier Svendsen.

I tillegg legger Telia press mot leverandører om å produsere mest mulig effektivt utstyr.

– Vi forventer og krever at energibesparende tiltak må bygges inn i utstyret, både når det gjelder hardware og software. Ved hjelp av kunstig intelligens blir algoritmene enda smartere, og vi kan styre strømforbruket enda bedre. Denne utviklingen fortsetter fremover, sier Svendsen.

Emner

Kategorier


--

Telia Norge er et ledende teknologiselskap som bygger samfunnskritisk infrastruktur og leverer innovative produkter og tjenester innen TV, internett og mobil.

Vi er Norges største utfordrer og våre om lag 1400 dyktige medarbeidere jobber hver dag for å utfordre hvordan ting kan gjøres bedre for å forenkle hverdagen til bedrifter, for samfunnet og for menneskene som bor her.

Gjennom våre produkter og tjenester utgjør vi navet i det digitale økosystemet i Norge, og vi gir våre kunder tilgang til det som er viktig for dem, på deres vilkår, gjennom hele døgnet – året rundt.

Telia Norge er en del av Nordens største telekomselskap, Telia Company. Vi har merkevarene Telia, OneCall, MyCall og Phonero.

Vi er Telia. Norges største utfordrer.

Kontakter

Relatert innhold

  • Telia Norge først med nasjonalt 5G-nett

    Telias enorme moderniseringsarbeid i mobilnettet de siste årene har gitt resultater. Nærmere 99 prosent av befolkningen har nå tilgang til 5G fra Telia, og selskapet er først i Norge med et nasjonalt 5G-nett.

  • Telia og Telenor med felles kampanje om 2G-stenging

    I høst starter stengingen av 2G-nettet i Norge. Som et ledd i dette har Telia og Telenor inngått et kampanjesamarbeid for å gjøre overgangen til nyere teknologi enklest mulig. Sammen lanserer de i dag nettsiden www.byttnettnå.no der privatpersoner og bedrifter kan finne svar på spørsmål de måtte ha om teknologiskiftet.

  • Telia rangert blant verdens topp 1 % innen bærekraft

    Telias bærekraftsarbeid i 2024 rangerer blant topp 1 % av 130 000 globale selskaper vurdert av EcoVadis, en leverandør av bedriftsvurderinger innen bærekraft. Telia mottar dermed den prestisjetunge EcoVadis Platinum Medal for tredje år på rad.

  • Telia har Norges ledende mobilnett

    Rohde & Schwarz, som er markedsledende innen test- og måleløsninger av mobilnett, kårer Telia Norge som best i klassen etter å ha evaluert mobilnettene til de tre største operatørene i landet.