Pressemelding -
Endelig dekning ved Trollstigen: Telia bygger infrastruktur basert på grønn energi
Telia har vunnet konkurransen om å bygge infrastruktur som skal sørge for mobildekning langs en 11 kilometer lang veistrekning mellom Trollstigen og Valldal. Strekningen har vært et hull på dekningskartet og en stor bekymring for alle som ferdes i det populære området. Stasjonen ligger i en nasjonalpark, og strømforsyningen vil derfor være basert på solceller og vindturbiner. Løsningen blir den første i sitt slag i Norge.
– Vi er svært stolte og gleder oss til å kunne sørge for full tale- og mobildatadekning langs denne strekningen, slik at alle som ferdes der kan gjøre det i trygg forvissning om at de kan bruke telefonen hvis de har behov for det, sier Kirke Saar, nettverksdirektør i Telia Norge. – Alle abonnenter vil kunne ringe nødnummer, og Nødnett vil samlokaliseres i vår mast og opprettholde sin dekning i området.
Trollstigvegen er en av Norges best besøkte turistattraksjoner. Veien er vinterstengt, men har betydelig trafikk spesielt i sommermånedene og frem til den første snøen faller om høsten. Over en mil av strekningen har ingen mobildekning, og dette har vært en stor bekymring både hos lokale myndigheter, nødetater og de som ferdes langs Trollstigvegen. Statens Vegvesen lyste derfor ut et anbud om mobildekning i området langs fylkesvei 63 fra Trollstigplatået og mot Langdalen i Møre og Romsdal. De ønsket at dette skulle være et pilotprosjekt hvor man etablerer mobildekning i et område hvor det er utfordrende å få tilgang til strøm og hvor man fortrinnsvis ønsker bruk av fornybar energi med nullutslipp. Nå har Telia vunnet anbudet og skal bygge en basestasjon som sørger for dekning når veistrekningen er åpen.
– Dette er en svært innovativ løsning som ikke bare gir mobildekning til et utsatt område, men som dessuten baserer seg utelukkende på grønn energi, sier Saar. – Stasjonen får strøm fra solcellepanel og vindturbiner, og vil ha hydrogengass til reservestrøm, så de eneste utslippene fra stasjonen vil være vanndamp. Med andre ord er vi grønne hele veien, og først i Norge med en slik løsning. Stasjonen er et godt eksempel på hvordan man kan tenke grønt innen infrastruktur, og det er spesielt viktig i en nasjonalpark. Vi har hatt et svært godt samarbeid med nasjonalparkforvalter underveis; de har kommet med viktige innspill og aller parter har vært løsningsorienterte.
Økt trygghet og samfunnssikkerhet
Avdelingsdirektør sikkerhet Elise Lindeberg i Nasjonal kommunikasjonsmyndighet (Nkom) sier det er positivt at dekningen blir bedre i Trollstigen-området.
– I et så populært område, og med så krevende natur, vil bedre dekning øke både den individuelle tryggheten og samfunnets evne til å kommunisere under redningsarbeid, sier hun. – Tiltaket viser at samarbeid mellom statlige og lokale myndigheter, og selskaper som eier kritisk infrastruktur, er viktig på veien mot et tryggere samfunn, også utenfor de befolkningstette områdene av landet.
Avdelingsdirektør for nød- og beredskapskommunikasjon i Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap (DSB), Sigurd Heier, er enig: – Nødnett har hatt dekning i området noen år allerede. Når publikum nå får vanlig mobildekning i området settes de i stand til å ringe nødetatene om noe skulle skje dem. Det gir bedre samfunnssikkerhet for alle, sier han.
Det er Møre og Romsdal fylkeskommune som eier veistrekningen, som også er en del av Nasjonal turistveg Geiranger-Trollstigen.
– På de mest trafikkerte dagene i juli kjører 2000 kjøretøy over Trollstigen. Det er svært gledelig at vi nå får på plass en løsning, som vil øke beredskapen og sikkerheten til trafikantene betraktelig samtidig som vi ivaretar miljø og verneinteresser, sier samferdselssjef Arild Fuglseth i Møre og Romsdal fylkeskommune.
Telia Norge starter byggingen av stasjonen så raskt det lar seg gjøre, og sikter seg inn mot åpning til neste års sesong.
Emner
Kategorier
--
Vi er Telia Norge, en del av Nordens største telekomselskap. Som et moderne teknologiselskap er vi en digital tilrettelegger og navet i det digitale økosystemet som gjør det mulig for mennesker, virksomheter og samfunn å få tilgang til alt som er viktig for dem, på deres vilkår, gjennom hele døgnet – året rundt. Våre omlag 2 300 dyktige kollegaer møter hver dag tusenvis av kunder i verdens mest oppkoblede land. Sammen med partnere skaper vi fremtiden til våre digitale borgere og fører verden nærmere alle kunder. Nye Telia Norge skal skape en spennende og forenklet digital hverdag samt levere innovative produkter og tjenester til hele landet på tvers av teknologier: TV, telekommunikasjon, IT og digital distribusjon.
Telia, The New Generation Telco