Gå videre til innhold
Georg Svendsen, leder for infrastruktur i Telia Norge, foran den hydrogendrevne reservestrømsløsningen på taket av Telias tidligere lokaler i Nydalen.
Georg Svendsen, leder for infrastruktur i Telia Norge, foran den hydrogendrevne reservestrømsløsningen på taket av Telias tidligere lokaler i Nydalen.

Pressemelding -

Telia med grønn reservestrøm på flere basestasjoner

Ved lengre strømutfall i Norge sørger reservestrøm på basestasjonene for at mobildekningen ikke blir borte. Nå intensiverer Telia bruken av hydrogengass som drivstoff til reservestrømmen, og leverer dermed et grønt alternativ til dagens dieseldrevne aggregater. Syv basestasjoner over hele landet skal nå forsynes med et aggregat der utslippet kun er vanndamp og varme.

Telias første basestasjon med grønn reservestrøm sto klar i Tønsberg i 2016. Litt senere fikk en basestasjon i Nydalen i Oslo samme løsning, og nå følger altså sju basestasjoner etter: tre i Finnmark, to i Agder, én i Sogn og Fjordane og én i Troms.

– Når strømnettet faller ut, vil også basestasjonene som sørger for mobildekning få problemer. Etter krav fra myndighetene er alle våre basestasjoner utstyrt med nødstrøm mellom to og fire timer ved hjelp av batterier. De stasjonene som har vært oppgradert i forbindelse med Nkoms program for Forsterket Ekom er i dag sikret ved hjelp av et dieselaggregat i tillegg. Hydrogensystemet som vi nå skal bygge på basestasjoner i Vardø, Vadsø, Lakselv, Bygland, Iveland, Nordreisa og Solund er et svært miljøvennlig alternativ, sier Georg Svendsen, leder for infrastruktur i Telia Norge.

Les også om Telias helgrønne basestasjon på Trollstigen.

Telias satsning viktig

Nasjonal kommunikasjonsmyndighets (Nkom) utbyggingsprogram for forsterket ekom skal styrke av infrastrukturen i mobilnett med reservestrøm og -samband i utvalgte kommuner. Kravet er 72 timers oppetid under strømutfall for å gi dekning til kriseberedskapssentre i kommunen – vanligvis rådhuset og området rundt – i tilfelle ekstremvær og andre katastrofer. Kommuner og områder blir plukket ut av Nkom i samarbeid med Statsforvaltere, Direktoratet for sikkerhet og beredskap (DSB) og operatørene.

– Telias satsing på bærekraftige alternativer for blant annet nødstrøm er viktig. I Nkom vil vi utfordre teleoperatørene ytterligere fremover når det gjelder bærekraftige alternativer, sier Elise Lindeberg, sikkerhetsdirektør i Nkom. – Ett av Nkoms viktigste satsingsområder fremover er bærekraftige tiltak og alternativer som bidrar til å redusere miljø- og klimaavtrykket. Med solid og pålitelig digital infrastruktur fra teleoperatørene, med gode grønne teknologiske løsninger, kan telebransjen gi viktige bidrag til bærekraftige tiltak, næringsutvikling og innovasjon i hele landet.

Grønt skifte for reservestrømproduksjon
Nkom utfordret for noen år siden teleoperatørene til mer miljøvennlige måter å drive aggregatene på enn de tradisjonelle dieseldrevne nødaggregatene, og Telia Norge har jobbet med dette i flere år allerede:

– Vi var først i Norge til å bruke hydrogengass som drivstoff til reservestrømsystem i et mobilnett. Systemet slipper ikke ut miljøfarlige avgasser, og det er tilnærmet støyfritt i drift. Behovet for service er i tillegg mindre enn ved et tradisjonelt aggregat, og normal levetid for brenselscelleaggregatet er 15-20 år. Ved endt levetid kan man bytte ut noen komponenter i brenselscellen og deretter sette den i drift igjen. Dermed blir det mindre avfall og man sparer kostnader sammenlignet med å kjøpe nytt. Det å restaurere en brenselcelle koster bare 30 prosent av innkjøpsprisen, og man får samme garanti som ved å kjøpe ny, forklarer Svendsen.

Telia Norge vil fremover ha flere basestasjoner med hydrogengass som drivstoff til aggregatene: – Vi planlegger å installere løsningen på ytterligere seks basestasjoner i 2022, og er dessuten i gang med å se på løsninger for basestasjoner som blir en del av Forsterket Ekom-programmet neste år, sier Svendsen.


Hvordan det virker

Hydrogencellen består av to små hytter hvor hydrogenflaskene står – disse er plassert tett inntil den eksisterende basestasjonen. Hydrogenet leveres via rør inn til hytta stasjonen står i, hvor det er en ventil som reduserer trykket på veien. Hydrogenet blir da tilført sammen med luft i brenselcellen og sammen skaper de en reaksjon som gjør at vi får strøm. Brenselcellen er koblet opp til likeretter, og vil da ta over strømforsyningen ved nettutfall. Dette styres av controller-modulen som da er koblet opp mot Telias egne alarmer.

Emner

Kategorier


--

Telia Norge er et ledende teknologiselskap som bygger samfunnskritisk infrastruktur og leverer innovative produkter og tjenester innen TV, internett, mobil og smart hjem-teknologi.

Vi er Norges største utfordrer og våre om lag 2 300 dyktige medarbeidere jobber hver dag for å utfordre hvordan ting kan gjøres bedre for å forenkle hverdagen til bedrifter, for samfunnet og for menneskene som bor her.

Gjennom våre produkter og tjenester utgjør vi navet i det digitale økosystemet i Norge, og vi gir våre kunder tilgang til det som er viktig for dem, på deres vilkår, gjennom hele døgnet – året rundt.

Telia Norge er en del av Nordens største telekomselskap, Telia Company. Vi har merkevarene Telia, OneCall, MyCall og Phonero.

Vi er Telia. Norges største utfordrer.

Kontakter

Ellen C. Scheen

Ellen C. Scheen

Informasjonssjef +47 465 00 000

Relatert innhold

Vi er Telia – Norges største utfordrer

Telia Norge er et ledende teknologiselskap som bygger samfunnskritisk infrastruktur og leverer innovative produkter og tjenester innen TV, internett og mobil. Vi er Norges største utfordrer og våre om lag 2 300 dyktige medarbeidere jobber hver dag for å utfordre hvordan ting kan gjøres bedre for å forenkle hverdagen til bedrifter, for samfunnet og for menneskene som bor her. Gjennom våre produkter og tjenester utgjør vi navet i det digitale økosystemet i Norge, og vi gir våre kunder tilgang til det som er viktig for dem, på deres vilkår, gjennom hele døgnet – året rundt. Telia Norge er en del av Nordens største telekomselskap, Telia Company. Vi har merkevarene Telia, OneCall, Mycall og Phonero.

Telia Norge
Lørenfaret 1A
0585 OSLO
Norge