Pressemelding -
Høsten 2025 sier Telia farvel til 2G
I august neste år starter Telia nedstengningen av det over 30 år gamle 2G-nettet. Dermed gis det plass til sikrere, grønnere og mer moderne 4G- og 5G-nett. Denne uken starter Telia et stort informasjonsløp mot kunder som fortsatt bruker 2G-nettet, med oppfordring til å bytte utstyret sitt.
– For å kunne tilby nye tjenester over 5G og det oppgraderte 4G-nettet trengs det mer frekvensplass. Slukkingen av 2G-nettet vil frigjøre denne plassen slik at 4G og 5G-nettet blir enda bedre, raskere og når ut til flere, forklarer Georg Svendsen, leder for infrastruktur i Telia Norge. – For kunder som har utstyr som kun støtter 2G er det viktig å forberede seg og være klar for nedstengingen.
2G, også kjent som GSM, er en eldre mobilteknologi som i dag hovedsakelig brukes til tale og maskin til maskin-kommunikasjon (M2M).
– Veldig få og stadig færre bruker 2G-teknologien i dag, og det er 4G og 5G som har tatt over. Over 99 prosent av Norges befolkning har tilgang til 4G og 5G der de bor og ferdes, og med stadig flere tilkoblede enheter i nettet er det helt andre behov og krav i dag enn da 2G ble etablert i 1993, understreker Svendsen.
Når 2G stenges ned fra august 2025 kan kunder med mobiltelefoner som kun støtter 2G dermed ikke bruke dem lenger, og for å ringe må de bytte til en telefon som støtter 4G og/eller 5G. Det gjelder også kunder som har SIM-kort som støtter 2G i andre enheter som rutere og IoT-utstyr. Denne uken startet Telia et omfattende kommunikasjonsløp mot disse kundene.
– Vi har i flere omganger de siste årene informert om stengingen, men nå starter vi det mer skreddersydde kommunikasjonsløpet rettet mot de kundene vi ser fortsatt bruker 2G-nettet. Ved å varsle berørte kunder direkte får de mulighet til å skaffe nytt utstyr i god tid slik at stengingen ikke kommer som en overraskelse om et års tid, sier Svendsen. – Vi har god og løpende dialog med myndighetene ved Nasjonal kommunikasjonsmyndighet om stengingen.
Takker 2G for laget
Det stilles stadig høyrere krav til et sikkert, pålitelig og raskt mobilnett. 4G- og 5G-nettene har bedre dekning, kapasitet og effektivitet enn 2G-nettet, og de modernenettverkene er også sikrere og mer robuste. I tillegg kan de bidra til et mer bærekraftig samfunn.
– Når vi erstatter eldre utstyr med mer effektiv og energismart teknologi er det et riktig steg i retning av grønnere og mer bærekraftige mobilnett. De nye nettene er faktisk opptil fem ganger mer energieffektive enn de eldre, sier Svendsen.
I tillegg er de sikrere. – Mye har skjedd siden 2G-teknologien ble tatt i bruk på 90-tallet. Både talekvalitet, datahastighet samt sikkerhet i hvordan mobiltelefonene kommuniserer med mobilnettet har gitt meget store fremskritt, som igjen har gjort at hver ny «G» gir bedre kundeopplevelser og sikrere dataforbindelser. Nå er det rett og slett på tide å takke 2G for laget, sier Svendsen.
4G og 5G er fremtiden
De siste årene har Telia Norge investert milliardsummer i modernisering av mobilnettet. Flere tusen basestasjoner har fått bedre kapasitet på 4G og helt ny 5G, og resultatet er at over 97 prosent av Norges befolkning nå har tilgang til 5G der de bor og ferdes. Moderniseringsarbeidet fortsetter utover i månedene som kommer, og basestasjon for basestasjon over hele landet skal få ny og forbedret teknologi.
– 5G-nettet er perfekt tilpasset en hverdag med mye surfing, strømming og gaming, forklarer Svendsen. – Med 5G åpner det seg samtidig mange spennende muligheter på bredbåndsfronten, blant annet gjennom trådløst bredbånd hvor du kan få fiberhastigheter levert over mobilnettet. Når vi nå stenger 2G vil vi få enda bedre plass til den mest moderne teknologien. Det vil komme spesielt distriktene til gode, fordi 5G gir betydelig bedre flatedekning.
Related links
Emner
Kategorier
--
Telia Norge er et ledende teknologiselskap som bygger samfunnskritisk infrastruktur og leverer innovative produkter og tjenester innen TV, internett og mobil.
Vi er Norges største utfordrer og våre om lag 2 300 dyktige medarbeidere jobber hver dag for å utfordre hvordan ting kan gjøres bedre for å forenkle hverdagen til bedrifter, for samfunnet og for menneskene som bor her.
Gjennom våre produkter og tjenester utgjør vi navet i det digitale økosystemet i Norge, og vi gir våre kunder tilgang til det som er viktig for dem, på deres vilkår, gjennom hele døgnet – året rundt.
Telia Norge er en del av Nordens største telekomselskap, Telia Company. Vi har merkevarene Telia, OneCall, MyCall og Phonero.
Vi er Telia. Norges største utfordrer.