Gå videre til innhold
Solid første halvår for Telia Norge

Pressemelding -

Solid første halvår for Telia Norge

Telia Company presenterer i dag resultater for andre kvartal 2019, inkludert tall for Telia Norge.

Kommentarer til Telia Norge sitt resultat fra adm.dir. Abraham Foss:

Det nye selskapet begynner å ta form

- Det første halvåret har handlet mye om å bygge et nytt sammenslått selskap samtidig som vi har vært bevisste på vårt utfordrerfotavtrykk i markedet. Det har vi klart på en god måte, sier adm.dir. Abraham Foss i Telia Norge. – Vi har bedret kundeutviklingen og vunnet kundepriser. Vi har inngått nye samarbeid og partnerskap. Vi har sikret viktige fremtidige 5G frekvensressurser, og vi har lansert nye helhetlige mobil- og fastnettløsninger for eksisterende og nye kunder i både privat- og bedriftsmarkedet.

I mai ble det kjent at Telia blir hovedsponsor for e-sportligaen med mål om å utvikle et nordisk konsept og satsing innen e-sport. Samme måned gikk OneCall til topps på Norsk Kundebarometer og Telia stakk av med prisen for beste kundeservice under Call Center-dagen. Get vant nylig kontrakten med Studentsamskipnaden i Trondheim, Gjøvik og Ålesund og i løpet av andre kvartal ble også alle kunder av Telia-partner Tafjord overført til Get.

Telia forbereder seg til 5G-samfunnet

Forberedelsene til 5G-samfunnet er godt i gang over hele Telia sitt fotavtrykk i Norden og Baltikum med piloter, partnerskap og nettverksoppgraderinger. Telia Norge planlegger for flere piloter i nærmeste fremtid, og testet som første operatør i Norge nylig en 5G-telefon med eget sim-kort i vårt 5G-testnett i Nydalen.

– 5G vil forandre spillereglene i det digitaliserte samfunnet vårt, og teknologien vil med stor sannsynlighet endre flere samfunnskritiske områder, det være seg innenfor helsesektoren, smarte systemer for transport og trafikk til lands og havs eller nødnettskommunikasjon. Samtidig er det viktig å ha et perspektiv på at det vil ta tid med å bygge samt høste fruktene fra 5G. Det handler om partnerskap, nye verdikjeder og økosystemer som skal på plass. Ikke minst handler det om sikkerhet, tillit, etikk og personvern. På veien mot 5G-samfunnet er det viktig at vi klarer å realisere potensialet som ligger i 4G-teknologien og de ulike andre teknologiene knyttet til tingenes internett, sier Foss.

Solid økonomisk resultat i andre kvartal

De økonomiske resultatene for andre kvartal viser en vekst, som følge av sammenslåingen med Get TDC, i totalinntektene og EBITDA sammenlignet med andre kvartal 2018.

- Vi leverer et solid økonomisk resultat i en krevende sammenslåingsfase. Vi har stabil underliggende inntektsutvikling, en bedret bunnlinje og vi ser en fortsatt positiv utvikling på mobilkundesiden samtidig som vi vokser på bredbånd. Det omfattende integrasjonsarbeidet går som planlagt, og vi er godt i rute for å nå våre synergimål på MNOK 800 i bedret kontantstrøm innen utgangen av 2021. Vi fortsetter å levere bra på vårt effektiviseringsprogram, og vi blir stadig bedre til å skape suverene kundeopplevelser, noe alle kundeserviceprisene vi vinner vitner om. Dette bidrar selvsagt til bedrede churn-nivåer for våre merkevarer, men jobben med å skape best mulig kundereiser vil aldri ta slutt. Det er alltid noe vi kan bli bedre på. Vi er godt forberedt for neste halvår hvor vi skal fortsette å utfordre og skape verdier for våre kunder og samfunnet, avslutter Foss.

Finansielle nøkkeltall Telia Norge andre kvartal 2019:

Telia Norge, MNOK Q218 Q318 Q418* Q119* Q219*
Mobile Service revenues 2 019 2 091 2 042 1 936 2 030
Fixed Service revenues 31 30 810 965 968
Total net sales 2 540 2 640 3 446 3 369 3 403
EBITDA, adjusted 910 1 038 1 280 1 417 1 430
Margin, % 35,8% 39,3% 37,1% 42,1% 42%
Subscriptions ('000)
Mobile 2 335 2 299 2 324 2 325 2 337
Fixed telephony 9 9 59 51 54
Broadband 417 416 439
TV 504 502 492
ARPU
Mobile post-paid 289 296 284 274 284
Mobile pre-paid 117 117 119 114 128
Mobile blended 257 262 255 247 258
Broadband 195 243 246
TV 259 303 301

* Inkludert tall fra Get TDC. 

Emner


--

Vi er Telia Norge, en del av Nordens største telekomselskap. Som et moderne teknologiselskap er vi en digital tilrettelegger og navet i det digitale økosystemet som gjør det mulig for mennesker, virksomheter og samfunn å få tilgang til alt som er viktig for dem, på deres vilkår, gjennom hele døgnet – året rundt. Våre omlag 2 300 dyktige kollegaer møter hver dag tusenvis av kunder i verdens mest oppkoblede land. Sammen med partnere skaper vi fremtiden til våre digitale borgere og fører verden nærmere alle kunder. Nye Telia Norge skal skape en spennende og forenklet digital hverdag samt levere innovative produkter og tjenester til hele landet på tvers av teknologier: TV, telekommunikasjon, IT og digital distribusjon.

Telia, The New Generation Telco

Kontakter

Pressetelefon

Pressetelefon

Pressekontakt Pressetelefon til bruk for journalister +47 465 00 000

Relatert innhold

Vi er Telia – Norges største utfordrer

Telia Norge er et ledende teknologiselskap som bygger samfunnskritisk infrastruktur og leverer innovative produkter og tjenester innen TV, internett og mobil. Vi er Norges største utfordrer og våre om lag 2 300 dyktige medarbeidere jobber hver dag for å utfordre hvordan ting kan gjøres bedre for å forenkle hverdagen til bedrifter, for samfunnet og for menneskene som bor her. Gjennom våre produkter og tjenester utgjør vi navet i det digitale økosystemet i Norge, og vi gir våre kunder tilgang til det som er viktig for dem, på deres vilkår, gjennom hele døgnet – året rundt. Telia Norge er en del av Nordens største telekomselskap, Telia Company. Vi har merkevarene Telia, OneCall, Mycall og Phonero.

Telia Norge
Lørenfaret 1A
0585 OSLO
Norge