Om Telia Norge AS
Følg Telia Norge

Solid første halvår for Telia Norge til tross for COVID-19

Pressemelding   •   jul 17, 2020 07:00 CEST

Telia Company presenterer i dag resultater for andre kvartal 2020, inkludert tall for Telia Norge.

Kommentarer til Telia Norge sitt resultat fra adm.dir. Stein-Erik Vellan:

Bra fart til tross for coronasituasjonen

- Som alle andre virksomheter i Norge har det siste kvartalet handlet mye om hvordan vi har taklet coronasituasjonen. Vi har lært mye om hjemmekontor, nye måter å jobbe på, og jeg er imponert over hvordan organisasjonen vår har taklet utfordringene. Ikke minst har vi jobbet utrettelig for å opprettholde vår samfunnskritiske digitale infrastruktur. Vi har nådd mange nye milepæler og hatt god fart i våre kundemarkedsaktiviteter med mange nylanseringer og igangsettelser av store prosjekter, som blant annet 5G-utrullingen og modernisering av fastnettet vårt. Begge deler vil gi mange nye muligheter for kundene våre, sier Vellan.

I mai åpnet Telia sitt 5G-nett på Lillestrøm og deler av Groruddalen, og etter sommeren vil det åpnes flere steder i Norge. Målet er at Telia skal være først i Norge med et landsdekkende 5G-nett innen utgangen av 2023. Samtidig i mai lanserte Get Norges raskeste bredbånd for privatkunder som en del av en storstilt modernisering og oppgradering av fastnettet. Kundene vil nå kunne få hele 1 250 Mbps i nedlastingshastighet, samtidig som kapasiteten og stabiliteten økes kraftig. Andre viktige begivenheter i andre kvartal har vært nylanseringen av Telia X, OneCall vant Norsk Kundebarometer, avtale med Sporveien om å styre T-banen som første i verden over mobilnettet, midlertidig avtale med TV2, god salgsfart på trådløst bredbånd (FWA) samt lanseringen av Norges største utfordrer.

God vekst i bedriftsmarkedet

Telia har gjennom hele det første halvåret sikret seg mange nye avtaler i bedriftsmarkedet, både kontrakter med store virksomheter, men ikke minst har også mange små- og mellomstore virksomheter valgt Telia.

– Vi har hatt en sterk vekst i bedriftsmarkedet siden starten av året. Det er gledelig å se at stadig flere små virksomheter ser at vi er et godt partneralternativ og at vi sammen kan jobbe for å gjøre virksomhetene enda mer effektive, sier Vellan. – I tillegg har vi landet en veldig spennende IoT-avtale som vi gleder oss til å komme nærmere tilbake til.

Økonomisk resultat preget av COVID-19

De økonomiske resultatene for andre kvartal er delvis preget av COVID-19 på inntektssiden samtidig som det har blitt iverksatt flere avdempende aktiviteter på kostnadssiden.

- Totalt sett leverer vi et solid økonomisk resultat i en krevende coronatid. Vi har merket bortfallet av roaminginntekter, og våre TV-kunder har selvfølgelig ikke betalt for fotballkamper som har blitt utsatt. Samtidig har vi hatt solid kostnadskontroll og jobbet bra med integrasjonssynergier slik at vi er godt i rute for å nå våre synergimål. På kundesiden er det relativt stabilt med en liten økning fra forrige kvartal på postpaid mobilkunder. Når det er sagt har vi fortsatt en jobb å gjøre på privatmobilsiden hvor vi ser at det er hard kamp om de mer prissensitive mobilkundene. Vi er godt forberedt for neste halvår hvor vi skal fortsette å utfordre og skape verdier for våre alle våre kunder og samfunnet, avslutter Vellan.

Finansielle nøkkeltall Telia Norge andre kvartal 2020:

Telia Norge, MNOK Q219 Q319 Q419 Q120 Q220
Mobile Service revenues 1 996 2 109 1 976 1 941 1 909
Fixed Service revenues 968 947 929 906 895
Total net sales 3 328 3 446 3 511 3 348 3 349
EBITDA, adjusted 1 431 1 673 1 428 1 355 1 556
Margin, % 43% 48,5% 40,7% 40,5% 46,6%
Subscriptions ('000)
Mobile 2 337 2 308 2 276 2 273 2 265
Fixed telephony 54 55 49 45 44
Broadband 439 437 445 451 460
TV 492 483 480 477 475
ARPU
Mobile post-paid 278 288 273 273 266
Mobile pre-paid 128 157 138 132 138
Mobile blended 253 266 251 252 247
Broadband 247 247 242 236 234
TV 302 300 303 294 282

--

Vi er Telia Norge, en del av Nordens største telekomselskap. Som et moderne teknologiselskap er vi en digital tilrettelegger og navet i det digitale økosystemet som gjør det mulig for mennesker, virksomheter og samfunn å få tilgang til alt som er viktig for dem, på deres vilkår, gjennom hele døgnet – året rundt. Våre omlag 2 300 dyktige kollegaer møter hver dag tusenvis av kunder i verdens mest oppkoblede land. Sammen med partnere skaper vi fremtiden til våre digitale borgere og fører verden nærmere alle kunder. Nye Telia Norge skal skape en spennende og forenklet digital hverdag samt levere innovative produkter og tjenester til hele landet på tvers av teknologier: TV, telekommunikasjon, IT og digital distribusjon.

Telia, The New Generation Telco

Kommentarer (0)

Legg til kommentar

Kommentar

Ved å sende inn kommentaren aksepterer du at dine personopplysninger behandles i samsvar med Mynewsdesks Personvernerklæring.

jQuery(document).ready(function(){ var e = jQuery('.newsroom-nav-item:last-child').clone(); e.find('a').text('Om Telia'); e.find('a').attr('href','https://telia.no/om-telia'); jQuery('.newsroom-nav-item:last-child').after(e); });