Pressemelding -
Telia Norges kvartalsvise svindelrapport: 25,8 millioner svindelsamtaler stoppet i tredje kvartal – investeringsbedrageri fra britiske numre dominerer
I løpet av juli, august og september stoppet Telia 25,8 millioner svindelforsøk rettet mot sine mobilkunder. Selskapet ser at tiltakene mot svindel fungerer, samtidig som svindlerne tilpasser seg og utfører mer sofistikerte og målrettede angrep enn tidligere. Her er oversikten over hva Telia har stoppet i tredje kvartal.
Telias filtre og løsninger for å stanse svindelforsøk via samtaler og meldinger før de når kundene har gjort det mye vanskeligere å bedrive svindel via mobiltelefon. I våres lanserte Telia løsningen SvindelSperre der kunder gjennom en automatisk talemelding advares mot å ringe tilbake til utenlandske telefonsvindlere. I desember i fjor gikk de norske teleoperatørene sammen om en ny måte å dele data om mistenkelige anrop seg imellom på som reduserer svindelanrop og såkalt spoofing mot norske mobilkunder drastisk.
Dette har gjort en svært stor forskjell for norske mobilkunder, men samtidig tilpasser svindlerne seg:
– Ja, det er blitt betydelig mer komplisert for svindlerne å nå norske mobilkunder, takket være de nye filtrene og løsningene som stopper enorme mengder anrop, men dette er en kontinuerlig katt og mus-lek, sier Øivind Kristiansen, svindelekspert i Telia Norge. – Vi ser at bedragere som ønsker å komme i kontakt med nye ofre dessverre fortsatt klarer det, fordi svindelen er blitt mer sofistikert og målrettet enn den var tidligere.
Telias tall viser mye misbruk og spoofing fra britiske numre, og samtaler fra Storbritannia utgjør nesten halvparten av samtaler som stoppes. – Vi mistenker at samtaler fra disse numrene i stor grad er investeringsbedrageri, sier Kristiansen.
Investeringsbedrageri kan forekomme på flere ulike måter, men som regel spiller svindlerne på offerets ønske om å tjene raske penger. Dermed blir man lurt til å investere i fiktive produkter som lover svært høy avkastning. Hvis man ikke passer på kan slik svindel føre til store tap. Særlig menn er utsatt for denne type bedrageri.
Personalisert svindel fremstår troverdig
Telia erfarer at bedragerne personaliserer svindelen slik at de fremstår som mer troverdige når de kontakter deg.
– Dette vet vi pågår via SMS, men vi ser at dette også skjer mer og mer via samtaler, og stadig oftere en kombinasjon av samtaler og SMS, forteller Kristiansen.
De tre siste månedene har Telia sett en økning i svindelforsøk via SMS med link der du får beskjed om at bankkortet ditt er utløpt. I tillegg har det vært mye «Hei mamma»-svindel, som går ut på at du får en melding fra et nummer du ikke kjenner der det står at barnet ditt har mistet mobilen og trenger hjelp til å kjøpe ny – eller at de har kjøpt ny, og at dette er deres nye nummer. Ofte bes man om å overføre penger så fort som mulig.
Siden før sommeren har Telia også vært utsatt for epost-phishing der merkevaren Telia blir misbrukt.
– For det trente øye er dette svindel som er lett å avsløre, men er du i tvil om hvorvidt noe du har mottatt fra Telia er ekte, ta kontakt med Telias kundesenter for å få hjelp og råd av våre kompetente medarbeidere, råder Kristiansen.
Epost-phishing eksempel – telefonnummeret oppgitt i eposten er ikke til Telia:
Enklere å rapportere svindel
Telia har gjort det enklere for kundene å melde fra om svindelforsøk.
– I tillegg til de innebygde funksjonene som allerede finnes på iPhone og Android har vi opprettet et eget nummer kunder kan bruke til å videresende tvilsomme meldinger direkte til vår svindelavdeling hvor vi behandler dem, forteller Kristiansen.
Svindel-SMS’er videresendes til nummer 7726. Det er gratis å gjøre dette. Les mer: Rapporter svindelforsøk til Telia! | Telia
Antall blokkerte samtaler tredje kvartal 2025 (andre kvartal 2025 i parentes):
Totalt 25,8 millioner samtaler (27,6 millioner), fordelt slik:
Wangiri 14,6 millioner (14,9 millioner)
Spoofing 11,2 millioner (12,7 millioner)
Topp 10 land det ringes fra – andre kvartal 2025 (disse landene knyttes til svindelanrop der landkodene misbrukes):
- Storbritannia
- Tyskland
- Nederland
- USA
- Marokko
- Polen
- Danmark
- Belgia
- Afghanistan
- Frankrike
Telias råd for å unngå svindel:
- Vær varsom med åpne nettverk og hva du deler når du er der
- Ikke ring tilbake hvis du ser at et ukjent nummer fra utlandet har ringt deg
- Ikke klikk på lenker du har mottatt fra ukjente nummer
- Ikke last ned apper fra andre steder enn Google Play og App Store
- Oppgi aldri BankID-koden din til noen, selv ikke politiet
- Vær kritisk - husk at ingen profesjonelle aktører spør etter personlige opplysninger
- Kontakt banken din via offisielle numre hvis du får en henvendelse du mistenker ikke er legitim
- De fleste smarttelefonene kan sperre anrop fra plagsomme numre. Sjekk med din leverandør
- Bruk et passordhvelv som både genererer kompliserte og lagrer passordene dine
- Bruk alltid tofaktorautentisering der det er mulig
- Benytt deg av en trygghetstjeneste som for eksempel Telia Trygg
Emner
Kategorier
--
Telia Norge er et ledende teknologiselskap som bygger samfunnskritisk infrastruktur og leverer innovative produkter og tjenester innen TV, internett og mobil.
Vi er Norges største utfordrer og våre om lag 1400 dyktige medarbeidere jobber hver dag for å utfordre hvordan ting kan gjøres bedre for å forenkle hverdagen til bedrifter, for samfunnet og for menneskene som bor her.
Gjennom våre produkter og tjenester utgjør vi navet i det digitale økosystemet i Norge, og vi gir våre kunder tilgang til det som er viktig for dem, på deres vilkår, gjennom hele døgnet – året rundt.
Telia Norge er en del av Nordens største telekomselskap, Telia Company. Vi har merkevarene Telia, OneCall, MyCall og Phonero.
Vi er Telia. Norges største utfordrer.