Pressemelding -
Telia Norges kvartalsvise svindelrapport: 27,6 millioner svindelsamtaler stoppet i andre kvartal – målrettet svindel øker i omfang
I løpet av april, mai og juni stoppet Telia 27,6 millioner svindelforsøk rettet mot norske mobilkunder. Telias nylig innførte svindelfiltre jobber på høygir og virker avskrekkende på svindlere, men selskapet ser samtidig at målrettede svindelforsøk via samtale og SMS øker i omfang. Her er oversikten over hva Telia har stoppet i andre kvartal.
Telias filtre og løsninger for å stanse svindelforsøk via samtaler og meldinger før de når kundene fungerer godt og jobber på høygir døgnet rundt. I mars lanserte Telia løsningen SvindelSperre der kunder gjennom en automatisk talemelding advares mot å ringe tilbake til utenlandske telefonsvindlere. Før jul gikk de norske teleoperatørene sammen om en ny måte å dele data om mistenkelige anrop seg imellom på som reduserer svindelanrop og såkalt spoofing mot norske mobilkunder drastisk.
– Det er gledelig å se at innsatsen vi gjør for å trygge kundene våre fungerer. De svindelforsøkene som er ment å treffe bredt minker i omfang, og vi ser en nedgang i antall sperringer. Det er et tegn på at filterløsningene fungerer som en avskrekking mot internasjonale kriminelle som forsøker å svindle Telias kunder, og da spesielt de som driver med svindel som er ment å treffe mange, sier Øivind Kristiansen, svindelekspert i Telia Norge.
Målrettet svindel vanskelig å begrense
Telia ser imidlertid en bekymringsverdig trend: svindel via tale og SMS er blitt mye mer målrettet og dermed vanskeligere å avsløre og begrense.
– Dessverre ser vi fortsatt en del målrettet svindel via samtaler, men kanskje spesielt på SMS, som har et personlig preg og som er designet for å lure deg. Eksempelvis er britiske +44-nummer på topp over nummer vi stanser i svindelsperreløsningene, og vi tror at samtaler fra slike nummer i stor grad er investeringsbedrageri og noe som man bør være på vakt for fortsatt. I det siste har vi også sett en sterk økning i misbruk av Telias merkevare i phishing-epost, forteller Kristiansen.
Phishing, eller nettfisking på norsk, betyr å fiske etter sensitiv informasjon. Her prøver svindlerne å lure deg til å oppgi dine personopplysninger.
– Disse epostene spiller på følelser som hast og frykt, som at du kan bli snarlig utestengt fra abonnementet ditt hvis du ikke betaler fakturaen raskt ved å klikke på lenken. Heldigvis ser vi at folk har en økt bevissthet rundt svindel og at flere melder fra til oss når de mottar slik epost, men alle kan la seg lure, og har man senket skuldrene for mye og kjapt skal få unna epost i innboksen så er det lett å trå feil. Vi oppfordrer alle til å ikke ta ned guarden i sommer, men fortsette å være på vakt, advarer Kristiansen.
Enklere å rapportere svindel
Telia gjør det nå enklere for kundene å melde fra om svindelforsøk.
– I tillegg til de innebygde funksjonene som allerede finnes på iPhone og Android har vi opprettet et eget nummer kunder kan bruke til å videresende tvilsomme meldinger direkte til vår svindelavdeling hvor vi behandler dem, forteller Kristiansen.
Svindel-SMS’er videresendes til nummer 7726. Det er gratis å gjøre dette. Les mer: Rapporter svindelforsøk til Telia! | Telia
Antall blokkerte samtaler andre kvartal 2025 (første kvartal 2025 i parentes):
Totalt 27,6 millioner samtaler (30 millioner), fordelt slik:
Wangiri 14,9 millioner (12,5 millioner) – inkluderer robotanrop
Spoofing 12,7 millioner (13,6 millioner)
Topp 10 land det ringes fra – andre kvartal 2025 (disse landene knyttes til Wangiri der landkodene misbrukes):
- Storbritannia
- Nederland
- Belgia
- Finland
- USA
- Portugal
- Italia
- Tyskland
- Østerrike
- Polen
Telias råd for å unngå svindel:
- Vær varsom med åpne nettverk og hva du deler når du er der
- Ikke ring tilbake hvis du ser at et ukjent nummer fra utlandet har ringt deg
- Ikke klikk på lenker du har mottatt fra ukjente nummer
- Ikke last ned apper fra andre steder enn Google Play og App Store
- Oppgi aldri BankID-koden din til noen, selv ikke politiet
- Vær kritisk - husk at ingen profesjonelle aktører spør etter personlige opplysninger
- Kontakt banken din via offisielle numre hvis du får en henvendelse du mistenker ikke er legitim
- De fleste smarttelefonene kan sperre anrop fra plagsomme numre. Sjekk med din leverandør
- Bruk et passordhvelv som både genererer kompliserte og lagrer passordene dine
- Bruk alltid tofaktorautentisering der det er mulig
- Benytt deg av en trygghetstjeneste som for eksempel Telia Trygg
Emner
Kategorier
--
Telia Norge er et ledende teknologiselskap som bygger samfunnskritisk infrastruktur og leverer innovative produkter og tjenester innen TV, internett og mobil.
Vi er Norges største utfordrer og våre om lag 1400 dyktige medarbeidere jobber hver dag for å utfordre hvordan ting kan gjøres bedre for å forenkle hverdagen til bedrifter, for samfunnet og for menneskene som bor her.
Gjennom våre produkter og tjenester utgjør vi navet i det digitale økosystemet i Norge, og vi gir våre kunder tilgang til det som er viktig for dem, på deres vilkår, gjennom hele døgnet – året rundt.
Telia Norge er en del av Nordens største telekomselskap, Telia Company. Vi har merkevarene Telia, OneCall, MyCall og Phonero.
Vi er Telia. Norges største utfordrer.