Gå videre til innhold
Tilfredsstillende årsresultat fra Telia Norge

Pressemelding -

Tilfredsstillende årsresultat fra Telia Norge

Telia Company presenterer i dag resultater for fjerde kvartal 2024 og året samlet, inkludert tall for Telia Norge.

Kommentarer til Telia Norge sitt resultat fra adm. direktør Stein-Erik Vellan:

Først i Norge med nasjonalt 5G-nett

– Året 2024 bydde på store og små milepæler for oss som selskap, hvor vi tok viktige skritt mot å bli et enklere og mer kundefokusert Telia, sier Vellan. – Ekstra stolt er jeg over ferdigstillelsen av vårt nasjonale 5G-nett, og det faktum at vi leverte på vårt samfunnsløfte om å være først i Norge med å levere 5G og enda bedre 4G til det norske folk. Nylig ble vi også kåret til å ha Norges ledende mobilnett, som er viktig bekreftelse på vårt omfattende moderniseringsarbeid av mobilnettet de siste årene.

Andre høydepunkter i 2024 inkluderer fortsatt sterk vekst i bedriftsmarkedet, hvor Telia blant annet ble kåret til vekstvinner i første halvår, samtidig som Telia-eide Phonero igjen gikk helt til topps på EPSIs kundetilfredshetsundersøkelse for 2024. I privatmarkedet har selskapet satt fokus på skjermhelse blant kundene, styrket TV-tilbudet gjennom nye innholdsavtaler og Telia-eide OneCall fylte 20 år, og vant nok en gang bransjekategorien «mobilabonnement» i Norsk Kundebarometer.

– Videre fortsatte vi arbeidet med å skape et mer bærekraftig Telia, gjennom blant annet utslippsreduserende tiltak og en rekke fysiske kurs for å styrke den digitale forståelsen blant våre eldre kunder, sier Vellan. – Konsernets bærekraftsarbeid i 2024 ble samtidig rangert blant topp 1 prosent av 130 000 globale selskapervurdert av EcoVadis, en leverandør av bedriftsvurderinger innen bærekraft. Det synes vi er en hyggelig anerkjennelse og motiverer til det viktige arbeidet videre.

Telia-konsernets bærekraftsmål inkluderer blant annet å oppnå netto-nullutslipp innen 2040 og å nå 2,2 millioner mennesker med ulike aktiviteter for digital inkludering innen 2026.

Beskytter kundene mot digital kriminalitet

Kampen mot digital kriminalitet pågikk for fullt i 2024 og Telia stoppet nesten hundre millioner svindelanrop fra å nå norske mobilkunder, mye takket være nye, effektive filterløsninger. Det er spesielt en ny måte å dele data om mistenkelige anrop på mellom teleoperatørene Ice, Telia og Telenor som har bidratt til de høye tallene på blokkerte svindelanrop.

– Vi jobber kontinuerlig for å forhindre svindel mot våre kunder og at våre tjenester misbrukes, sier Vellan. – I fjor høst lanserte vi videre en ny og forbedret versjon av trygghetstjenesten Telia Trygg i tillegg til Nettvakt, et gratis DNS-sikkerhetsfilter i mobilnettet som hindrer våre kunder å gå inn på falske nettsider.

Vellan understreker at kampen mot digital kriminalitet er en katt-og-mus-lek hvor svindlerne hele tiden tilpasser seg.

– Tett samarbeid med myndighetene, mellom operatører og på tvers av bransjer er derfor avgjørende, sier Vellan.

Tilfredsstillende økonomisk resultat

De økonomiske resultatene for 2024 viser en økning i mobilinntektene og et forbedret EBITDA (justert) resultat sammenlignet med 2023.

– Vi leverer et tilfredsstillende årsresultat i et marked som er preget av sterkere konkurranse enn på mange år, sier Vellan. – Mobilinntektene øker, flere kunder velger trådløst bredbånd over 5G-nettet. Vi har klart å holde sterk kostnadskontroll, men er selvfølgelig ikke fornøyd med utviklingen på fast bredbånd og TV, og vi vil ta grep her for å sikre markedsandeler og skape enda bedre kundeopplevelser framover.

Finansielle nøkkeltall Telia Norge 2024:

Telia Norge, MNOK

Q423

Q124

Q224

Q324

Q424

2023

2024

Mobile Service revenue

2 213

2 191

2 231

2 333

2 241

8 764

8 995

Fixed Service revenue

950

949

942

928

912

3 858

3 732

Total revenue

3 774

3 663

3 689

3 810

3 742

14 998

14 903

EBITDA, adjusted

1 710

1 717

1 796

1 910

1 662

7 012

7 084

Subscriptions ('000)

Mobile*

2 340

2 355

2 381

2 386

2 376

2 340

2 376

Telephony

14

13

13

13

13

14

13

Broadband

499

492

482

481

480

499

480

TV

474

466

462

458

457

474

457

ARPU

Mobile post-paid

294

294

294

298

295

293

295

Mobile pre-paid

142

144

157

165

143

149

152

Mobile blended

275

275

276

281

275

275

277

Broadband

246

249

257

256

250

248

253

TV

292

300

297

299

294

294

298

* Inkluderer M2M

Emner

Kategorier


--

Telia Norge er et ledende teknologiselskap som bygger samfunnskritisk infrastruktur og leverer innovative produkter og tjenester innen TV, internett og mobil.

Vi er Norges største utfordrer og våre om lag 2 000 dyktige medarbeidere jobber hver dag for å utfordre hvordan ting kan gjøres bedre for å forenkle hverdagen til bedrifter, for samfunnet og for menneskene som bor her.

Gjennom våre produkter og tjenester utgjør vi navet i det digitale økosystemet i Norge, og vi gir våre kunder tilgang til det som er viktig for dem, på deres vilkår, gjennom hele døgnet – året rundt.

Telia Norge er en del av Nordens største telekomselskap, Telia Company. Vi har merkevarene Telia, OneCall, MyCall og Phonero.

Vi er Telia. Norges største utfordrer.

Kontakter

Henning Lunde

Henning Lunde

Kommunikasjonsdirektør +47 465 00 000

Vi er Telia – Norges største utfordrer

Telia Norge er et ledende teknologiselskap som bygger samfunnskritisk infrastruktur og leverer innovative produkter og tjenester innen TV, internett og mobil. Vi er Norges største utfordrer og våre om lag 2 000 dyktige medarbeidere jobber hver dag for å utfordre hvordan ting kan gjøres bedre for å forenkle hverdagen til bedrifter, for samfunnet og for menneskene som bor her. Gjennom våre produkter og tjenester utgjør vi navet i det digitale økosystemet i Norge, og vi gir våre kunder tilgang til det som er viktig for dem, på deres vilkår, gjennom hele døgnet – året rundt. Telia Norge er en del av Nordens største telekomselskap, Telia Company. Vi har merkevarene Telia, OneCall, Mycall og Phonero.

Telia Norge

Lørenfaret 1A
0585 OSLO
Norge