Pressemelding -
Tilfredsstillende årsresultat fra Telia Norge
Telia Company presenterer i dag resultater for fjerde kvartal 2024 og året samlet, inkludert tall for Telia Norge.
Kommentarer til Telia Norge sitt resultat fra adm. direktør Stein-Erik Vellan:
Først i Norge med nasjonalt 5G-nett
– Året 2024 bydde på store og små milepæler for oss som selskap, hvor vi tok viktige skritt mot å bli et enklere og mer kundefokusert Telia, sier Vellan. – Ekstra stolt er jeg over ferdigstillelsen av vårt nasjonale 5G-nett, og det faktum at vi leverte på vårt samfunnsløfte om å være først i Norge med å levere 5G og enda bedre 4G til det norske folk. Nylig ble vi også kåret til å ha Norges ledende mobilnett, som er viktig bekreftelse på vårt omfattende moderniseringsarbeid av mobilnettet de siste årene.
Andre høydepunkter i 2024 inkluderer fortsatt sterk vekst i bedriftsmarkedet, hvor Telia blant annet ble kåret til vekstvinner i første halvår, samtidig som Telia-eide Phonero igjen gikk helt til topps på EPSIs kundetilfredshetsundersøkelse for 2024. I privatmarkedet har selskapet satt fokus på skjermhelse blant kundene, styrket TV-tilbudet gjennom nye innholdsavtaler og Telia-eide OneCall fylte 20 år, og vant nok en gang bransjekategorien «mobilabonnement» i Norsk Kundebarometer.
– Videre fortsatte vi arbeidet med å skape et mer bærekraftig Telia, gjennom blant annet utslippsreduserende tiltak og en rekke fysiske kurs for å styrke den digitale forståelsen blant våre eldre kunder, sier Vellan. – Konsernets bærekraftsarbeid i 2024 ble samtidig rangert blant topp 1 prosent av 130 000 globale selskapervurdert av EcoVadis, en leverandør av bedriftsvurderinger innen bærekraft. Det synes vi er en hyggelig anerkjennelse og motiverer til det viktige arbeidet videre.
Telia-konsernets bærekraftsmål inkluderer blant annet å oppnå netto-nullutslipp innen 2040 og å nå 2,2 millioner mennesker med ulike aktiviteter for digital inkludering innen 2026.
Beskytter kundene mot digital kriminalitet
Kampen mot digital kriminalitet pågikk for fullt i 2024 og Telia stoppet nesten hundre millioner svindelanrop fra å nå norske mobilkunder, mye takket være nye, effektive filterløsninger. Det er spesielt en ny måte å dele data om mistenkelige anrop på mellom teleoperatørene Ice, Telia og Telenor som har bidratt til de høye tallene på blokkerte svindelanrop.
– Vi jobber kontinuerlig for å forhindre svindel mot våre kunder og at våre tjenester misbrukes, sier Vellan. – I fjor høst lanserte vi videre en ny og forbedret versjon av trygghetstjenesten Telia Trygg i tillegg til Nettvakt, et gratis DNS-sikkerhetsfilter i mobilnettet som hindrer våre kunder å gå inn på falske nettsider.
Vellan understreker at kampen mot digital kriminalitet er en katt-og-mus-lek hvor svindlerne hele tiden tilpasser seg.
– Tett samarbeid med myndighetene, mellom operatører og på tvers av bransjer er derfor avgjørende, sier Vellan.
Tilfredsstillende økonomisk resultat
De økonomiske resultatene for 2024 viser en økning i mobilinntektene og et forbedret EBITDA (justert) resultat sammenlignet med 2023.
– Vi leverer et tilfredsstillende årsresultat i et marked som er preget av sterkere konkurranse enn på mange år, sier Vellan. – Mobilinntektene øker, flere kunder velger trådløst bredbånd over 5G-nettet. Vi har klart å holde sterk kostnadskontroll, men er selvfølgelig ikke fornøyd med utviklingen på fast bredbånd og TV, og vi vil ta grep her for å sikre markedsandeler og skape enda bedre kundeopplevelser framover.
Finansielle nøkkeltall Telia Norge 2024:
Telia Norge, MNOK | Q423 | Q124 | Q224 | Q324 | Q424 | 2023 | 2024 |
Mobile Service revenue | 2 213 | 2 191 | 2 231 | 2 333 | 2 241 | 8 764 | 8 995 |
Fixed Service revenue | 950 | 949 | 942 | 928 | 912 | 3 858 | 3 732 |
Total revenue | 3 774 | 3 663 | 3 689 | 3 810 | 3 742 | 14 998 | 14 903 |
EBITDA, adjusted | 1 710 | 1 717 | 1 796 | 1 910 | 1 662 | 7 012 | 7 084 |
Subscriptions ('000) | |||||||
Mobile* | 2 340 | 2 355 | 2 381 | 2 386 | 2 376 | 2 340 | 2 376 |
Telephony | 14 | 13 | 13 | 13 | 13 | 14 | 13 |
Broadband | 499 | 492 | 482 | 481 | 480 | 499 | 480 |
TV | 474 | 466 | 462 | 458 | 457 | 474 | 457 |
ARPU | |||||||
Mobile post-paid | 294 | 294 | 294 | 298 | 295 | 293 | 295 |
Mobile pre-paid | 142 | 144 | 157 | 165 | 143 | 149 | 152 |
Mobile blended | 275 | 275 | 276 | 281 | 275 | 275 | 277 |
Broadband | 246 | 249 | 257 | 256 | 250 | 248 | 253 |
TV | 292 | 300 | 297 | 299 | 294 | 294 | 298 |
* Inkluderer M2M
Emner
Kategorier
--
Telia Norge er et ledende teknologiselskap som bygger samfunnskritisk infrastruktur og leverer innovative produkter og tjenester innen TV, internett og mobil.
Vi er Norges største utfordrer og våre om lag 2 000 dyktige medarbeidere jobber hver dag for å utfordre hvordan ting kan gjøres bedre for å forenkle hverdagen til bedrifter, for samfunnet og for menneskene som bor her.
Gjennom våre produkter og tjenester utgjør vi navet i det digitale økosystemet i Norge, og vi gir våre kunder tilgang til det som er viktig for dem, på deres vilkår, gjennom hele døgnet – året rundt.
Telia Norge er en del av Nordens største telekomselskap, Telia Company. Vi har merkevarene Telia, OneCall, MyCall og Phonero.
Vi er Telia. Norges største utfordrer.