Pressemelding -
Telia Norge med et sterkt andre kvartal i 2017
Telia Company presenterer i dag resultater for andre kvartal 2017, inkludert tall for Telia Norge. Kommentarer til Telia Norge sitt resultat fra adm.dir. Abraham Foss:
Norges beste mobilnett andre år på rad
- Andre kvartal har vært preget av høy aktivitet og mange positive høydepunkter. Vi har vist gjennom flere år at vi har utfordret infrastrukturkonkurransen i det norske markedet systematisk gjennom langsiktige investeringer, og det er selvsagt viktig for oss – og ikke minst våre kunder – at 4G-nettet vårt ble kåret til Norges beste for andre året på rad, sier adm.dir. Abraham Foss i Telia Norge. – Vi har sikret oss viktige 900-frekvenser, og vi har lansert Data Rollover, Svitsj, Music Freedom og ikke minst Roam Like Home. Det gir helt klart verdi for våre kunder når de samtidig vet at nettet vårt gir den beste kundereisen og surfeopplevelsen.
Phonero-kunder overføres til Telia-nettet i andre halvår
Integreringen med Phonero går som planlagt, og utover i andre halvår vil Phonero-kunder også kunne få oppleve Norges beste 4G-nett. Det skal sendes ut nesten 6 tonn med SIM-brev, nesten 1 million SMS’er og 50.000 e-poster, og ambisjonen er at kundene skal ha like god eller bedre dekning enn de har i dag. Det er satt av betydelige investeringsmidler til videre dekningsutbygging i form av basestasjoner, repeatere, Cel-Fier og Pico-celler, og over 500 utbyggingsprosjekter for Phoneros kunder er i dag planlagt.
- Vi får mange positive tilbakemeldinger fra Phonero-kunder som vi møter. Vi jobber strukturert for å sikre en god kundeopplevelse, og vi er i rute og ser frem til å gjennomføre tidenes norske migrering av bedriftskunder over til vårt mobilnett i andre halvår, fortsetter Foss.
Sterkt økonomisk andre kvartal fra Telia Norge
Dette er første kvartal hvor Phonero inkluderes i Telia Norge-tallene. De underliggende økonomiske resultatene for andre kvartal 2017 (eksklusiv Phonero) er bedre på de fleste områder sammenlignet med andre kvartal 2016. Mobilinntektene økte med 3,1 prosent og EBITDA forbedringen var på 12.9 prosent.
- Det har vært et kvartal preget av sterk konkurranse fra både eksisterende og nye konkurrenter. Det er positivt å se en bedret kundeutvikling fra foregående kvartaler drevet av vekst i bedriftsmarkedet og sesongeffekter for kontantkort, men vi har fortsatt en jobb å gjøre på dette området. De viktigste driverne for resultatene er fortsatt økt mobildatabruk samt økte grossistinntekter. Vi har underliggende god organisk vekst i mobilinntektene og den økte databruken bidrar til høyere ARPU sammenlignet med fjoråret. EBITDA-resultatet viser en sterk forbedring også drevet av god kostnadskontroll. Ser vi fremover, står bransjen foran noen spennende sommermåneder hvor det er knyttet usikkerhet til hva data rollover og lik pris hjemme som i EU vil bety for kundenes bruksmønster, men vi føler at vi er godt forberedt gjennom erfaring fra fjoråret og våre posisjoner i markedet, avslutter Foss.
Finansielle nøkkeltall Telia Norge andre kvartal 2017:
Telia Norge, MNOK | Q216 | Q316 | Q416 | Q117 | Q217 |
Mobile Service revenues | 1 805 | 1 901 | 1 883 | 1 852 | 2 058 |
Total net sales | 2 171 | 2 266 | 2 361 | 2 163 | 2 489 |
EBITDA excl. non-recurring items | 708 | 873 | 803 | 820 | 850 |
Margin, % | 32,6% | 38,5% | 34% | 37,9% | 34,2% |
Post-paid subscriptions ('000) | 1 785 | 1 776 | 1 757 | 1 736 | 1 984 |
Pre-paid subscriptions ('000) | 487 | 499 | 454 | 442 | 457 |
Total subscriptions ('000) | 2 272 | 2 274 | 2 211 | 2 178 | 2 441 |
Post-paid ARPU (NOK/month) | 282 | 299 | 298 | 293 | 292 |
Pre-paid ARPU (NOK/month) | 123 | 119 | 104 | 121 | 116 |
Blended ARPU (NOK/month) | 248 | 259 | 256 | 257 | 259 |
*I andre kvartal inngår tallene fra Phonero for første gang.
For ytterligere informasjon eller ønske om intervju med Abraham Foss, ta kontakt med kommunikasjonsdirektør i Telia Norge, Henning Lunde.
Emner
--
Vi er Telia Norge, den nye generasjonen telekom-selskap. Våre 1200 dyktige kollegaer møter hver dag tusenvis av kunder i verdens mest oppkoblede land. Vi er navet i det digitale økosystemet som gjør det mulig for mennesker, virksomheter og samfunn å få tilgang til alt som er viktig for dem, på deres vilkår, gjennom hele døgnet – året rundt. Som del av Nordens største mobilselskap er vi en digital tilrettelegger som sammen med partnere skaper våre digitale borgere sin fremtid og fører verden nærmere alle kunder.
Telia, The New Generation Telco