Gå videre til innhold
Privat 5G-nett fra Telia sikrer Postens logistikk før jul

Pressemelding -

Privat 5G-nett fra Telia sikrer Postens logistikk før jul

Posten Bring tar i bruk helt ny, innovativ teknologi for å sikre at brev og pakker finner veien dit de skal både før og etter jul. Telia har installert et privat 5G-nett på Posten Bring sitt nye lager i Drøbak som sørger for full kontroll på all digital kommunikasjon i den mest hektiske perioden av året.

På Posten Bring sitt nye lager i Oslo Logistikkpark Drøbak har Telia nå installert en helt ny løsning for data- og mobilkommunikasjon. Kjernen i det nye systemet er et privat 5G-nett som bare Posten Bring og deres utstyr har tilgang til, og Posten Bring har fått sine egne SIM-kort som sitter i alt oppkoblet utstyr. Dette sikrer svært høy ytelse og full kontroll på kapasiteten i datakommunikasjonen.

– Fordelen med et slikt anlegg er at man sikrer full tilgjengelighet og kapasitet til utstyret som Posten Bring er helt avhengige av i sin drift av lageret. Et privat 5G-nett er også den sikreste formen for trådløs kommunikasjon, og tilbyr et helt annet nivå av sikkerhet, mobilitet, og ytelse som man ikke får med for eksempel Wi-Fi, sier Jon Christian Hillestad, leder for bedriftsmarkedet i Telia Norge.

Norges råeste 5G-løsning

Foruten det private 5G-anlegget som sikrer dekning for trådløs kommunikasjon på lageret er man tilknyttet omverdenen med to separate fiberkabler for å kunne nå skytjenester og kommunisere med sentrale systemer. For å sørge for maksimal tilgjengelighet og sikre Posten Bring mot eventuelle fiberbrudd er det dessuten en Starlink-antenne på taket som kan overta dersom fibertilknytningen skulle være nede. Starlink benytter lavbanesatellitter for å kommunisere ut fra en egen antenne.

– Det er ingen tvil om at løsningen som Posten Bring har tatt i bruk på Oslo Logistikkpark Drøbak er Norges råeste løsning for private 5G-nett. Det er i slike installasjoner 5G-teknologien kommer til sin fulle rett og virkelig gjør en forskjell. Brev og pakker skal frem, ikke minst i førjulstiden når netthandelen når nye høyder og volumet er enormt, og med et privat 5G-nett har Posten Bring full kontroll i alle ledd for å sørge for nettopp det, sier Hillestad.

All datakommunikasjon over mobilnettet

Posten Bring har en historie som strekker seg 375 år tilbake i tid, men er samtidig helt i front på å ta i bruk ny og innovativ teknologi.

– Vi synes det er spennende å teste ut og bruke mulighetene som ligger i 5G-teknologien, sier Arne Erik Berntzen, CIO i Posten Bring. – Da vi skulle bygge et nytt lager ville vi se om det var mulig å basere all datakommunikasjon på mobilnettet. 5G passer perfekt for denne type lager, fordi vi typisk får dekningsutfordringer med WiFi. 5G på sin side gir sikker kommunikasjon for alle våre enheter både inne på lageret og utenfor.

Dekning i et slikt bygg kan være utfordrende og endres ut fra hva som står i reolene, men med et eget 5G-nett skal dette problemet være løst.

– Vi er helt avhengige av at vårt utstyr er koblet opp til enhver tid. Nedetid er kostbart og stopper produksjonen. Med denne løsningen skal vi være sikret på best mulig måte, fortsetter Berntzen.

Telia er ledende på 5G i Norge, og har bygget ut den nye teknologien over hele Norge siden våren 2020. Over ni av ti nordmenn har nå tilgang til den nye og raske mobilteknologien. Sammen med stadig flere norske selskaper utforsker Telia mulighetene 5G gir, og private 5G-nett er en av dem. Som Postens teknologipartner har selskapene siden avtalen ble inngått høsten 2021 sett på hvordan 5G kan bidra til enda sikrere og mer effektiv drift.

– Det er veldig inspirerende å jobbe med en kunde som Posten Bring, som utfordrer oss og som har ambisjoner om å bli enda mer digitale og trådløse. Den nye terminalen deres er et prakteksempel på det, og vi gratulerer og gleder oss til å høste erfaringer fra driften av anlegget. Løsningene som Posten Bring har tatt i bruk tror vi mange ulike virksomheter vil ha nytte av, sier Hillestad.

Om private mobilnett

Telia var først i Norge med å lansere private mobilnett til bedrifter, industri og offentlige virksomheter våren 2021. Den såkalte «Enterprise Mobile Network»-porteføljen til Telia omfatter rene private mobilnett, hybride mobilnett, virtuelle eller skivedelte private mobilnett, samt spesialiserte tjenester i mobilnettet. Selskapet opplever i dag økende etterspørsel i bedriftsmarkedet etter denne type tjenester, som kan leveres både på 4G og 5G.

Telia først i Norge med skivedelt 5G-nett til Forsvaret | Telia Norge

Emner

Kategorier


--

Telia Norge er et ledende teknologiselskap som bygger samfunnskritisk infrastruktur og leverer innovative produkter og tjenester innen TV, internett og mobil.

Vi er Norges største utfordrer og våre om lag 2 300 dyktige medarbeidere jobber hver dag for å utfordre hvordan ting kan gjøres bedre for å forenkle hverdagen til bedrifter, for samfunnet og for menneskene som bor her.

Gjennom våre produkter og tjenester utgjør vi navet i det digitale økosystemet i Norge, og vi gir våre kunder tilgang til det som er viktig for dem, på deres vilkår, gjennom hele døgnet – året rundt.

Telia Norge er en del av Nordens største telekomselskap, Telia Company. Vi har merkevarene Telia, OneCall, MyCall og Phonero.

Vi er Telia. Norges største utfordrer.

Kontakter

Ellen C. Scheen

Ellen C. Scheen

Informasjonssjef +47 465 00 000

Relatert innhold

Vi er Telia – Norges største utfordrer

Telia Norge er et ledende teknologiselskap som bygger samfunnskritisk infrastruktur og leverer innovative produkter og tjenester innen TV, internett og mobil. Vi er Norges største utfordrer og våre om lag 2 300 dyktige medarbeidere jobber hver dag for å utfordre hvordan ting kan gjøres bedre for å forenkle hverdagen til bedrifter, for samfunnet og for menneskene som bor her. Gjennom våre produkter og tjenester utgjør vi navet i det digitale økosystemet i Norge, og vi gir våre kunder tilgang til det som er viktig for dem, på deres vilkår, gjennom hele døgnet – året rundt. Telia Norge er en del av Nordens største telekomselskap, Telia Company. Vi har merkevarene Telia, OneCall, Mycall og Phonero.

Telia Norge
Lørenfaret 1A
0585 OSLO
Norge